لوگوی چرم مشهد

فهرست مطلب
سی سالگی همواره به عنوان نقطه عطفی در زندگی بشر شناخته می شود؛ نقطه عطفی که در آن می ایستیم و با پختگی بیشتر و بینشی وسیع تر، به سنجش و بازبینی دستاوردها، ضعفها و تجربیات خویش میپردازیم تا برای ساخت و پرداخت فردایی بهتر، طرحی نو در اندازیم؛ آینده و فردایی که شور و شعورمان در این فصل از حیات، استحکامبخش پایه هایش خواهد بود.
لوگوی چرم مشهد، تبلور شکوه و تجمل در شمایلی هوشمندانه
لوگوی چرم مشهد که در میانه های دهه ۱۳۷۰ شمسی و توسط جناب آقای «مجید عباسی» طراحی شده، ماحصل استفاده استادانه طراح از فضای خالی مابین حروف انگلیسی M و L است (مخفف ترجمه انگلیسی نام برند چرم مشهد یعنی “Mashad Leather”). خروجی این بهرهگیری هوشمندانه از فضاهای منفی، دو مثلث است که با وجود ترکیب متعادلی از خطوط راست و منحنی (سه ضلع با خطوط کاملا راست و سه ضلع با انحنایی ظریف و حساب شده)، توانسته هم پیام دوام، تداوم، صلابت و قدرت را به مخاطب منتقل کند و در عین حال، از ظرافت و دقت به کار رفته در محصولات و انعطافپذیری برند، حکایتی موجز اما موثر داشته باشد.
نگاهی به دیزاین لوگوی چرم مشهد
“چرم مشهد” اکنون در آستانه تجربه چنین نقطه عطفی است؛ مجموعه وزین و پیشتازی که در سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را آغاز نمود و انواع چالشها و مخاطرات را با سربلندی پشت سر گذاشت تا به اینجا برسد، آن هم در اتمسفر فوق رقابتی و پیچیده همچون صنعت فشن که تاب آوری و کامیابی در آن، جز با تحرکی دائمی برای درک و فهم روح زمانه (Zeitgeist) -تکاپویی توامان برای تطابق و ارائه تفسیرهایی تازه از آن- میسر نخواهد شد.
حالا و در آستانه ورود چرم مشهد به چهارمین دهه فعالیتش، مجالی مناسب و معقول پیش روی ماست برای نگاهی توامان به تجربیات گذشته و چشم انداز و برنامه های آینده این مجموعه. در این بین، روایتهای بدیع و جذاب برای گفتن و شنیدن، بسیارند اما بیایید این سلسله روایتها را با یکی از نخستین نقاط برخورد مخاطبان و مشتریان با هر مجموعه ای آغاز کنیم و در مورد لوگوی چرم مشهد، بهتر و بیشتر بدانیم.

لوگو؛ نقطه کانونی هویت بصری
در ساختار و سلسله مراتب هویت بصری یک برند، لوگو در زمره بنیادی ترین عناصر است که نه تنها به نحو و شکلی خلاصه و مفید حاوی و حامل داستان، شخصیت و ارزشهای برند است، بلکه در جریان تعاملات یک برند با طیف متنوع مخاطبانش از طریق کانالهای ارتباطی گوناگون(وبسایت، پکیجینگ، تبلیغات) حضوری منسجم و شاخص دارد و به نوعی نقش نقطه کانونی هویت بصری را ایفا میکند.
مضاف بر اینها، ایجاد تمایز بصری نیز از دیگر نقشهای کلیدی لوگو به شمار میرود که در نتیجه آن، میتوان در بازار یا سگمنتی که مالامال از رقبا و محصولات گوناگون است، کسب و کار یا محصول خود را متمایز ساخت و در مسیر فعالسازی قابلیت تشخیص و به یادآوری (Recall & Recognition) مخاطبان و مشتریان گام برداشت.
از همان آغازین روزهای فعالیت تا به امروز، هویت بصری مجموعه چرم مشهد – به تبع روح زمانه و تغییر سلایق و علایق مشتریان دستخوش تغییرات چشمگیر و به روز رسانی های قابل توجهی شده اما شکل و شمایل کلی لوگوی چرم مشهد، همچنان به طرح اصلی و اولیه وفادار مانده و حداقل تغییرات را تجربه کرده است. در دورانی که دیزاین در مجموعه چرم مشهد به طور روزافزون و بیشتر از هر زمان دیگری مورد تاکید و توجه قرار گرفته است، چنین تداوم و ثباتی چه معنا و مفهومی داشته و ریشه در چه عواملی دارد؟
یک بازی زیرکانه با فضاهای منفی!
لوگوی چرم مشهد ماحصل استفادهای استادانه و هوشمندانه از فضای خالی مابین حروف انگلیسی M و L است (Mashad Leather) حروف نخست عبارت که در لوای دو مثلث در کنار یکدیگر جای گرفته اند. اگر چه ممکن است در نگاهی گذرا و سطحی، شمار قابل توجهی از افراد این رمز و راز جذاب را در نگاه نخست کشف نکنند، اما با اندکی تامل و تمرکز، هوشمندی و ذکاوت نهفته در ساخت و پرداخت لوگوی چرم مشهد، رخ نمایی میکند و شما را به وجد می آورد!
هر چه کمتر، بهتر
در سالهای اخیر و در نتیجه ترندها و تغییر و تحولات زمانه، بسیاری از کمپانی های مطرح در سرتاسر ایران و جهان اقدام به بازطراحی و به روز رسانی هویت بصری و لوگوی خود کرده اند و فصل مشترک عمده آنها، اتخاذ رویکردی کمینهگرا و تاکید بر سادگی و صراحت بوده است؛ رویکردی که پشتوانهاش، تلاش و تمایل برای ارائه چهره های دوستدار محیط زیست و باورمند به چارچوبها و اصول پایداری (Sustainability) است و همچنین، عرضه شمایلی شکیل و رده بالا از برند، آن هم در زمانهای که به لطف کمپانیهای فناوری پیشتازی همچون تسلا و اپل، مینیمالیسم با پیشگامی، تجمل و گرانبها بودن مترادف است.
چرم مشهد هم یقینا از این قاعده مستثنی نبوده اما تفاوت عمده و چشمگیر آن با بسیاری از دیگر برند ها و خصوصا شمار قابل توجهی از رقبای مستقیم داخلی و خارجی اش، بهرهمندی از لوگوییست که به لطف استفاده هوشمندانه از فضاهای منفی و اجتناب از افزودن آرایه های اضافی و فاقد توجیه، دیزاینی فاقد از بعد زمان (Timeless) داشته و علیرغم قدمتی بالغ بر سه دهه، کماکان مدرن و روزآمد به چشم میآید و ذرهای رنگ و بوی کهنگی به خود نگرفته است.

سادگی و شکوه توامان، ظرافتی بی زمان
بنابر آنچه که گفته شد و در مورد لوگوی چرم مشهد، ما با نشانی تجاری مواجهیم که نه تنها انعطاف و استحکامی آمیخته با خلوص و صراحت را به نمایش میگذارد و ارزش های بنیادین برند را یادآور میشود، بلکه با گذر زمان و تغییر دورانها و صد البته در گذرگاه رشد و تحول همه جانبه و توقف ناپذیر چرم مشهد هر چه بیشتر ارزشهای خود را نمایان میسازد و ظرافت شکوهمندش را به رخ میکشد.
این لعابِ زرین فام
اگرچه شکل و شمایل لوگوی چرم مشهد آنقدر کم نقص و جلوتر از زمان بوده که تا به امروز نیازی به بازطراحی و تحولی بنیادین نداشته است. اما بنابر مقتضیات زمانه و تغییر و تحولات بازار و عرصه رقابت، پالت رنگی مورد استفاده در لوگو و هویت بصری مجموعه چرم مشهد مخصوصا در سال های اخیر، تغییرات اساسی و عمدهای را تجربه کرده است. در گذشته، رنگ سرخ (در ترکیب با رنگ سیاه) جزئی ثابت و جدایی ناپذیر از هویت بصری و رنگ لوگوی چرم مشهد به حساب میآمد که در زمان خودش، ترکیبی پُر جذبه و شور انگیز بود که از قضا مورد الگوبرداری برخی رقبا نیز قرار گرفت! در سالهای اخیر اما تحت تاثیر مجموعه ای از عوامل از جمله تدوین راهبردهای نوین برای تحول و توسعه برند و همچنین، ارتقا و تثبیت جایگاه چرم مشهد به عنوان برندی پریمیوم، رنگ طلایی در جایگاه رنگ اصلی برند قرار گرفته است؛ رنگی که در فرهنگ بصری، گویی ترادفی ازلی و ابدی با مفاهیمی همچون تفاخر، اعتبار، شکوهمندی و ماندگاری داشته و ایضا، در صنعت مُد و کالاهای لوکس نیز همواره نماد و نشانهای از گرانبهایی، تجمل و کیفیت ممتاز به شمار می آید.
مطالب پیشنهادی
هزینه اسپانسری در پادکستهای فارسی چقدر است؟