یکتانت
یادداشت‌های متخصصین اخبار
یادداشتی به قلم مرتضی محسن‌پور، متخصص حوزه رسانه

توپ همیشه در زمین آدیداس است!

تحریریه دی‌ام‌برد تحریریه دی‌ام‌برد
مهر ۲۳, ۱۴۰۴
زمان مطالعه: 4 دقیقه
توپ همیشه در زمین آدیداس است!

چند روز پیش خبر معرفی توپ رسمی مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۶، آدیداس را باز هم تیتر یک رسانه‌های ورزشی جهان کرد. توپ جدید آدیداس با نام Trionda در بزرگترین رویداد فوتبالی جهان که حدود هشت ماه دیگر به میزبانی مشترک آمریکا، کانادا و مکزیک برگزار می‌شود کانون توجه هواداران پرطرفدارترین ورزش جهان خواهد شد. توپی که حالا به نمادی از آدیداس تبدیل شده و این برند را در جایگاه شماره یک محصولات مرتبط با فوتبال قرار داده است.

از Trionda چه می‌دانیم؟

نام Trionda برگرفته از ترکیب دو واژه Tri به معنای سه و onda به معنای موج  یا حرکت است؛ توپی که با طراحی رنگ‌های آبی، سبز و قرمز به نمایندگی از سه کشور میزبان و با نمادهای ستاره (آمریکا)، برگ افرا ( کانادا) و عقاب (مکزیک) ادای دینی به فرهنگ کشورهای میزبان نیز داشته است. بهره‌گیری از فناوری Connected Ball وجه تمایز این توپ نیز به شمار می‌رود. فناوری جدیدی که با استفاده از تراشه ۵۰۰ هرتزی IMU اطلاعات دقیق حرکت توپ را لحظه به لحظه رصد می‌کند و به داوران برای گرفتن تصمیم‌های دقیق‌تر و کم‌اشتباه‌تر کمک می‌کند.

توپ همیشه در زمین آدیداس است! 1

نیم قرن با توپ‌های آدیداس

آدیداس از سال ۱۹۷۰ میلادی طراحی و تولید توپ‌های مسابقات جام‌جهانی را به صورت انحصاری آغاز کرده و این توپ‌ها در طول نیم قرن گذشته یک دارایی ارزشمند برای این برند به شمار رفته است. این دارایی ارزشمند باعث تقویت ارزش برند آدیداس در طول‌ ۵۵ سال اخیر شده و جایگاه آن را به عنوان رهبر در عرصه محصولات ورزشی حفظ کرده است. داشتن مسئولیت تأمین توپ رسمی جام‌جهانی، بالاترین سطح اعتماد و اقتداری است که یک برند ورزشی می‌تواند در فوتبال به‌دست بیاورد و همین امر هم جایگاه آدیداس را به عنوان «مرجع در فوتبال» همواره تقویت کرده است. در هر دوره از مسابقات جام‌جهانی، رسانه‌ها توجه زیادی به توپ رسمی این رویداد دارند؛ از نام توپ گرفته تا طراحی و فناوری‌های نوین، سبب شده تا آدیداس توجه‌های رسانه‌ای را در بالاترین سطح به صورت رایگان به‌دست بیاورد و مدت‌ها سرخط اخبار باشد.

توپ همیشه در زمین آدیداس است! 2

بر اساس اعلام فیفا، ۵۵۰ میلیون نفر دیدار افتتاحیه جام‌جهانی ۲۰۲۲ را تماشا کردند و تعداد بینندگان مسابقه فینال نیز بیش از یک و نیم میلیارد نفر بوده است. همچنین آمارهای فیفا می‌گویند ۵ میلیارد نفر از مردم جهان به نوعی اخبار و تصاویر مربوط به جام‌جهانی را دنبال کرده‌اند و حالا با در نظر گرفتن این میزان از بینندگان و دنبال‌کنندگان مهم‌ترین رویداد فوتبالی جهان به ارزش حضور مستمر آدیداس در طی نیم قرن اخیر در جام‌‌جهانی پی می‌بریم.

فروش بالا با توپ‌های جذاب

البته آدیداس با توپ‌های جذاب خود علاوه بر ارتقای آگاهی از برند، به فروش بالایی نیز دست یافته است. به ‌طور مثال در جام‌جهانی ۲۰۱۴ آدیداس اعلام کرد که رکورد فروش محصولات فوتبالی را با بیش از ۱۴ میلیون توپ «برازوکا» و درآمد حدودا ۲ میلیارد یورویی به‌دست آورده است. در جریان جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر نیز درآمد حدودا ۴۰۰ میلیون یورویی از فروش مرتبط با این رویداد برای آدیداس کسب شد. رقابت‌های جام‌جهانی همواره موجب افزایش تقاضا برای محصولات فوتبالی آدیداس، از توپ و پیراهن تا دیگر لوازم ورزشی شده و درآمدهای چند صد میلیون یورویی را برای این برند رقم زده است.

توپ همیشه در زمین آدیداس است! 3

ارزش ماندگار در اذهان عمومی

از جام‌جهانی ۱۹۷۰ که آدیداس توپ خاطره‌انگیز Telstar را رونمایی کرد تا چند روز پیش که توپ Trionda برای جام‌جهانی ۲۰۲۶ معرفی شد،‌ این برند تنها تولیدکننده رسمی توپ مهم‌ترین رویداد فوتبالی جهان بوده است. این حضور پیوسته در بزرگترین نمایش ورزشی جهان به آدیداس مزیت دیده شدن مستمر را داده و همین امر به‌تنهایی یک دارایی تبلیغاتی عظیم محسوب می‌شود.

توپ همیشه در زمین آدیداس است! 4

البته آدیداس علاوه بر توپ، از جام‌جهانی برای معرفی دیگر محصولات ورزشی خود با کمک کمپین‌های تبلیغاتی استفاده می‌کند و این فعالیت‌ها سبب افزایش درآمد و تقویت حضور رسانه‌ای برند شماره یک فوتبال جهان شده است.

ارنی اسمیت از چهره‌های مطرح رسانه‌ای در عرصه مارکتینگ می‌گوید: «هرگاه آدیداس توپ جام‌جهانی جدیدی به بازار عرضه کرده، آن توپ تبدیل نمادی از نوآوری و هویت فوتبال آدیداس شده و از نظر تصویر برند، این اقدام کمک کرده تا توپ به محصولی فراتر از کالا تبدیل شود و ارزش نمادین ایجاد کند.»

مطالعات نیز نشان داده که اسپانسرینگ بلندمدت و مرتبط با محصول اصلی برند، باعث می‌شود مصرف‌کنندگان برند را با ارزش‌ها و کیفیت مرتبط کنند، که بخش مهمی از ارزش برند است.

در پایان اینکه نباید فراموش کرد که این حضور مداوم در رویدادهای بزرگی مانند جام‌جهانی سبب شده تا قدرت برند آدیداس در این سال‌ها در بالاترین جایگاه خود قرار گیرد. آمارها نشان می‌دهد همکاری مستمر آدیداس و فیفا باعث شده تا وقتی مردم به محصولات فوتبالی فکر می‌کنند، آدیداس اولین برندی باشد که به ذهن اکثر آنها خطور می‌کند.

به اشتراک بگذارید:
تحریریه دی‌ام‌برد
تحریریه دی‌ام‌برد
نظرات

در حال بارگیری کپچا...

آسان‌پرداخت