مصاحبهها
اخبار
نیلوفر نگار، مدیر مارکتینگ سامکافه در گفتوگو با دیام برد:
سامکافه در مسیر مدیریت منابع، با شعبه آرگو خداحافظی کرد
مرداد ۴, ۱۴۰۴
زمان مطالعه: 4 دقیقه

فهرست مطلب
مدیر مارکتینگ سامکافه توضیح میدهد که تعطیلی شعبه آرگو در راستای مدیریت مؤثرتر منابع صورت گرفته است. او با اشاره به تجربه مثبت چهار سال گذشته در کارخانه آرگو میگوید این تصمیم هرچند برای سامکافه دور از تصور نبود، اما وقوع جنگ ۱۲ روزه میان ایران و اسرائیل به روند اجرای آن سرعت بخشید. با این حال، او تأکید میکند که تعطیلی این شعبه برای جبران خسارات ناشی از جنگ نبوده، بلکه تلاشی است برای آمادگی در برابر آیندهای که بهطور فزایندهای غیرقابل پیشبینی است.
در آخرین روزهای گرم تیرماه، اکانت سامکافه اعلام کرد که آخرین دورهمی در شعبه کارخانه آرگو روز ۳۱ تیر برگزار میشود و این شعبه پس از آن تعطیل خواهد شد. به همین بهانه، گفتوگویی کوتاه با نیلوفر نگار، مدیر مارکتینگ سامکافه، داشتیم تا دلایل این تصمیم و وضعیت کنونی برند را بررسی کنیم.
بحرانها فرصتی برای تصمیمگیری جدیتر و حرکت بهموقعتر هستند
نیلوفر نگار، مدیر مارکتینگ سامکافه در گفتوگو با دیام برد با بیان اینکه بحرانها فقط تهدید نیستند، بلکه زمانی برای تصمیمگیری جدیتر و حرکت بهموقعتر هستند، گفت: «آنچه پس از جنگ اتفاق افتاد، باعث شد تصمیمهایی که پیشتر به آنها فکر کرده بودیم را با جدیت و سرعت بیشتری اجرایی کنیم. ما سالهاست درگیر چالشهای ریز و درشت هستیم؛ از کرونا و محدودیتها تا پلمپ و قطعی زیرساختهایی مثل برق. اما جنگ به ما یادآوری کرد که تصمیمها را باید در اوج عدم قطعیت، بهصورت شفاف، سریع و همهجانبه بگیریم. ما دنبال گسترش بیرویه نیستیم؛ میخواهیم حضورمان در هر نقطه، مؤثر، پایدار و باکیفیت باشد.»

نیلوفر نگار
نگار دررابطهبا بستهشدن شعبه آرگو سام کافه توضیح داد: «۳۱ تیر آخرین روز کاری یکی از شعب ما یعنی شعبه آرگو بود. این تصمیم خیلی دور از تصور ما نبود، اما واقعیت این است که شرایط پس از جنگ باعث شد سریعتر به آن برسیم. تعطیلی این شعبه برای جبران خسارت جنگ نبود؛ ما با این کار در حال آمادهسازی خود برای آیندهای هستیم که بسیار غیرقابلپیشبینی است. در کسبوکارهایی مانند ما که نقدینگی روزانه نقش شاهرگ حیات را دارد، اتفاقاتی مانند جنگ یا تعطیلی ناگهانی میتواند ما را خیلی سریع به مرز بحران برساند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم منابعمان را متمرکزتر مدیریت کنیم و با جسارت قدمهایی برداریم که در راستای استراتژی برندمان باشد. در حال حاضر به توسعه شعبه در مناطق دیگر فکر میکنیم، اما نه با هدف گسترش بیرویه، بلکه برای توسعه هوشمند و انتقال بهتر فرهنگ برند سام کافه.»
او در ادامه توضیح میدهد که هرچند شعبه سامکافه در کارخانه آرگو سودآور و سرشار از لحظات خوش و تجربهای مثبت بوده، اما نسبت به سایر شعبهها بهرهوری پایینتری داشته است. به گفته او، تعطیلی این شعبه فرصتی فراهم میکند تا سامکافه بتواند انرژی و منابع خود را صرف مدیریت شعبهای بزرگتر و کارآمدتر کند. بهویژه آنکه نزدیکی شعبه آرگو به شعبه سنایی باعث شده بود تلاشها میان این دو نقطه تقسیم شود. حالا با این تغییر، تمرکز اصلی برند بر شعبه سنایی خواهد بود.
شعباتی با دسترسی بالا و سرویسدهی کامل بازدهی بهتری دارند
مدیر مارکتینگ سام کافه در پاسخ به این سؤال که کدام شعبات سودآوری بالاترین دارند، عنوان کرد: «واقعیت این است که ما تا همین امروز مدلهای متنوعی داشتیم؛ از شعبهای در فضای فرهنگی مثل موزه تا شعبههایی در خیابانهای پررفتوآمد یا نقاط استراتژیک شهر. از نظر سودآوری، شعباتی که دسترسی بالایی دارند، فضایی برای تجربهسازی کامل برند فراهم میکنند و سرویس کاملی ارائه میدهند، معمولاً بازدهی بهتری دارند. البته اگر فقط به هزینه و آورده مالی نگاه کنیم، شاید مدلهای بیرونبر انتخاب مطمئنتر و کمریسکتری باشند؛ زیرا هم سرمایهگذاری اولیه کمتری دارند و هم سریعتر به جریان نقدی میرسند و هزینههایی مثل منابع انسانی و سرویسدهی نیز در آنجا کمتر است.»
او در پایان گفت: «ما همیشه ثبات در تجربه مهمان و مفهوم میزبانی در سامکافه را در اولویت گذاشتهایم. دوست ندارم این حرف شعار به نظر برسد، اما برای ما سودآوری فقط عدد صندوق نیست؛ وفاداری مهمان، کیفیت تیم، کیفیت محصولات و پایداری تجربهای که برند میسازد هم بخش بزرگی از سود واقعی ما را تشکیل میدهند. در غیر این صورت، باید الان تعداد شعب ما خیلی بیشتر از اینها میبود.»
نظرات
مطالب پیشنهادی
الگادو حامی نمایش الیور توئیست شد
ترانه رسولیان