زمان مطالعه: 4 دقیقه

این نکته را از من داشته باشید، بزرگ‌ترین و پرچالش‌ترین وظیفه شما در قامت یک مدیر دیجیتال مارکتینگ، رسیدن به اهداف فروش نیست، بلکه ساخت تیمی منسجم خواهد بود!

اگر قرار است به‌زودی در جایگاه مدیر دیجیتال مارکتینگ یک شرکت متوسط یا استارتاپ کوچک شروع به کار کنید، باید بدانید یکی از وظایف اصلی شما ساختن تیمی منسجم با عملکرد بالا است؛ تیمی که قرار است به همراه شما برای رسیدن به اهداف سازمان تلاش کند.

کسب توانایی و دانش تیم‌سازی اگرچه موضوعی بسیار با اهمیت برای اشخاصی است که مسیر راهبری را در آینده شغلی خود انتخاب می‌کنند اما به‌ ندرت در دورهمی‌ها، بلاگ‌ها و پنل‌های انتقال تجربه در مورد آن صحبت می‎شود. شاید به این دلیل که فکر می‌کنیم این موضوع بیش‌تر به حوزه منابع انسانی ربط دارد؛ اما این شمایید که در ساخت و تشکیل تیم‌تان نقش اصلی را برعهده دارید و باید برای آن برنامه داشته باشید.

در این مطلب سعی کرده‌ام ۵ توصیه‌ای که از تجربه چند ساله خود در جذب نیرو، تشکیل و مدیریت تیم مارکتینگ یک سازمان متوسط به دست آورده‌ام را با شما به اشتراک بگذاریم، توصیه‌هایی که ممکن است در ادامه مسیر شغلی‌تان به‌عنوان یک مدیر دیجیتال مارکتینگ جوان کمک‌کننده باشد.

یک تیم پرستاره لزوما برنده نیست

داشتن یک تیم قوی آرزوی هر مدیری است اما داشتن یک تیم پر از ستاره خروجی تیم شما را تضمین نمی‌کند.

این تصور که با استخدام نیروهای سینیور می‌توان تیم موفقی داشت یک اشتباه مهلک است. به جای آن بهتر است به دنبال تیمی با ترکیب برنده باشید؛ تیمی که مهره‌هایی در سطوح مختلف، از سینیور تا میدلول و جونیور، داشته باشد.

یادتان باشد تیم شما باید مجموعه‌ای از کار‌های کوچک و بزرگ را به سرانجام برساند. داشتن مجموعه‌ای از تنوع نیروها این امکان را به شما خواهد داد تا کارها را به‌شکل بهینه میان اعضا پخش کنید و آن‌ها را با خروجی مورد انتظار تحویل بگیرید. در صورتی که تیم شما تماما از افراد سینیور تشکیل شده باشد،‌ نه تنها در انجام کارهای کوچک‌تر و کم‌اهمیت‌تر دچار مشکل می‏شوید، بلکه چالش‎های شما در مدیریت تیم هم بزرگ‌تر خواهد شد.

تیم‌های بزرگ شما را سریع‌تر نمی‌کنند

زمانی که وظایف بیش‌تری به تیم واگذار می‎شود اولین ایده‌ای که به ذهن می‌آید گسترش تیم است. اجازه دهید شما را با این واقعیت تلخ روبه‌رو کنم که بزرگ‌تر شدن تیم شانه‌های شما را سبک‌تر نمی‌کند!

هرچه تیم شما بزرگ‌تر شود ناخواسته وظایف بیش‌تری بر عهده تیم‌تان گذاشته می‏شود، در نتیجه نه‌تنها عملکرد تیم بهتر نمی‏شود بلکه از چابکی آن هم کاسته خواهد شد. در چنین شرایطی بهتر است ابتدا فرآیندها و شیوه مدیریت تسک‌ها را بهبود ببخشید یا در پوزیشن کاری اعضای تیم‌ تغییر به وجود آوردید. با طمانینه ترکیب آینده تیم‌تان را ترسیم کنید و به‎شکل کنترل شده و بر اساس اولویت‌ها خود اقدام به جذب نیروهای بیش‌تر کنید.

نیازهایت را درون تیم برطرف کن

یک مخروط را تصور کنید که در راس آن تیم دیجیتال مارکتینگ و روی قاعده آن سایر تیم‌های شرکت قرار گرفته‌اند. موقعیت تیم‌های دیجیتال مارکتینگ در شرکت‌ها به همین اندازه می‌تواند عجیب و دشوار باشد. در مرکز حلقه تیم‌ها و در اولین نقطه ارتباط با مشتری! اینجاست که چابک بودن به یک الزام تبدیل می‌شود.

بخوانید  چطور یک توییت، ۲ میلیون بازدید گرفت؟! مطالعه موردی کمپین توییتری تیمچه

به‌دلیل تنوع وظایفی که به تیم‌های دیجیتال مارکتینگ محول می‏شود، نیاز است تا مدیران تخصص‌های متنوعی را در تیم خود گرد هم آورند. از نویسنده محتوا گرفته، تا تحلیل‌گر آمار و گرافیست و توسعه‌دهنده وب!

در صورتی که وابستگی وظایف «تیم» شما به هر کدام از تخصص‌های موجود در شرکت از یک سطح معنی‌داری بالاتر است بهتر است این تخصص را به تیم خود اضافه کنید. مثلا اگر شبکه‌های اجتماعی شما در طول هفته به تعداد زیادی تصویر نیاز دارد بهتر است گرافیست در تیم شما باشد تا در تیم آتلیه هنری. یا اگر با سرعت بالا در حال به‌روزرسانی محتوای لندینگ‌های وب‌سایت شرکت هستید، حضور یک توسعه‌دهنده وب در کنار تیم، سرعت انجام و دقت کارها را نسبت به زمانی که او در تیم دیگری قرار دارد به مراتب بیش‌تر خواهد کرد.

نکته: توصیه شماره ۳ و ۲ اگرچه در ظاهر در تضاد با یکدیگر هستند اما اگر سطح نیازمندی‌های تیم به خوبی مشخص شود و پوزیشن‌های جدید، فکر شده باز شوند،‌ می‌توان ضمن کوچک نگه داشتن تیم،‌ چابکی را افزایش داد.

فروشنده‌ها را استخدام کن نه تئوریسین‌ها را

هر چقدر که دیجیتال مارکتینگ را وابسته به آمار و ابزار بدانیم در نهایت آن تیمی نتیجه می‌گیرد که شَم فروش بهتری داشته باشد!

خودتان را گول نزنید، اگرچه راه و روش دیجیتال مارکتینگ متفاوت از بازاریابی کلاسیک است اما پیوندهای عمیقی بین این دو وجود دارد. به‌دنبال جذب افرادی باشید که ضمن تسلط به بازاریابی دیجیتال، تفکر تحلیلی دارند،‌ کسب‌وکار را می‌شناسند و از منطق درستی در تصمیم‌گیری‌ها استفاده می‌کنند. رزومه‌هایی که صرفا مملو از نام ابزارها و مدرک دوره‌های مختلف‌اند اما ابتدایی‌ترین اصول فروش را نمی‌دانند شما را به اهداف‌تان نمی‌رسانند!

بخوانید  محمد عباسی‌فرد مدیر روابط عمومی زرین‌پال از برنامه‌ریزی و استراتژی در روابط عمومی می‌گوید!

در شرکت‌های B2B دنیا متفاوت است

بعد از سال‌ها تمرین و رانندگی با ماشین‌ها چپ فرمان، وارد کشوری می‏شوید که باید با ماشین راست فرمان رانندگی کنید. وارد یک شرکت B2B شدن دقیقا همین حس را دارد. شما کاملا به اصول و قواعد رانندگی واردید ولی باید اتومبیل‌تان را در شرایطی برانید که با آن آشنا نیستید.

اکثر بست‌ پرکتیس‌ها، تجربیات، مقالات، داده‌ها و… که در حوزه دیجیتال مارکتینگ (خصوصا در ایران) وجود دارد محدود به بازار B2C است و کم‌تر می‌توان در بازاریابی B2B به آن‌ها تکیه کرد. پیشنهاد می‌کنم پیش از ورود به هر شرکت B2B حتما درباره صنعت، بازار و محصولات آن شرکت مطالعه کنید تا غافلگیر نشوید.

بازاریابی در شرکت‌های بزرگ از الگوها پیروی نمی‌کند. بنابراین لازم است به الگو و ساختار خاص خود در تیم‌سازی و مدل تبلیغات برسید که برای مدیران جوان امری چالش‌برانگیر است اما قدم در دنیای جذابی است که پس از ورود به آن ممکن است دیگر هوای کار کردن در شرکت‌های B2C‌ به سرتان نزند!

اصولا در دنیای دیجیتال مارکتینگ هیچ فرمول یا نسخه یکسانی وجود ندارد، این توصیه‌ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند. اما امیدوارم مطالعه این تجربیات به هر نحوی در ادامه راه‌تان کمک‌کننده باشد.

اگر دوست داشتید درباره این مطلب و تجربیات مشابه با هم صحبت کنیم،‌ خوشحال می‏شوم با من در لینکدین در تماس باشید.

29135

1 کامنت برای “5 توصیه از حسن سیدی، مدیر مارکتینگ ابر آروان به مدیران دیجیتال مارکتینگ جوان برای ساخت تیمی بهتر!

  1. دقیقن همینطوره. وقتی تیم بزرگتر میشه مسیولیت های مدیر اون تیم هم بیشتر میشه و نیاز به ایجاد هماهنگی بین نقش جدید و نقش های قبلی هم هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.