چالش‌های کار با آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ و ادنتورک‌ها از زبان مدیران بازاریابی

⏱زمان مطالعه: 4 دقیقه

آنچه پیش‌رو دارید خلاصه‌ای است از روم دی‌ام‌برد در کلاب‌هاوس پیرامون چالش‌های کار با ادنتورک‌ها (AdNetworks) و آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ با حضور: هادی مرادی، سینا مومنی، حمید قنبری، میثم کیهانی، محسن رهگذر، هادی فرصادی، عادل طالبی، راشا شیدماهر

محسن رهگذرهادی رهگذر

مفهوم آژانس یعنی جایی که خدمات‌رسانی انجام می‌شود.
تفاوت خدمت با محصول این است که در آن، شما نمی‌توانید از ربات‌ها استفاده کنید. پس تمام نمونه‌ها شبیه به‌هم و بدون خطا نخواهند بود. البته ربات‌هایی در برخی از شرکت‌های آمریکایی وجود دارد که حتی کار تدوین پیام را انجام می‌دهند و باز هم در این شرکت‌ها نیز خطای انسانی وجود دارد.
بسیاری از شرکت‌های ایرانی دقیقا نمی‌دانند از آژانس چه ‌می‌خواهند، در مقابل برخی شرکت‌ها brief (تفهیم‌نامه) کاملی از آنچه می‌خواهند ارائه می‌کنند، که منجر به خدمات بی‌نقص می‌شود.
در ایران بیشتر تمرکز روی برنامه‌ریزی، انتخاب درست رسانه، مذاکره کردن برای خرید است و حلقه‌ گمشده بهینه سازی است، که وظیفه Ad network نبوده و در آژانس‌ها نیز کار برنامه‌ریزی و خرید رسانه انجام می‌گیرد، پس نقص در مدیریت کمپین است.
به همین دلیل برند‌های خارجی هنگام فعالیت در ایران خودشان آژانس و Ad network را جداگانه انتخاب می‌کنند، و تیمی را به صورت بی‌طرف به عنوان مدیریت نیز انتخاب می‌کنند، تا از تقلب‌ جلوگیری کنند و دانشی را که تولید می‌شود برای برنامه‌های آتی تنظیم بکنند و نهایتا میزان اثر‌بخشی را بررسی کنند. ادنتورک

هادی فرصادیهادی فرصادی

brief (تفهیم‌نامه) جزو حداقل‌هایی است که یک شرکت باید در اختیار آژانس یا Ad network قرار دهد ولی با وجود brief کامل نیز برخی آژانس‌ها نتیجه مطلوب را به دست نمی‌دهند. این مشکلات به دلیل عمیق نبودن این آژانس‌ها روی موضوع است، به خصوص آژانس‌های قدیمی که روی محصولات FMCG (کالاهای تند مصرف) کار کرده‌اند. چون این آژانس‌ها روی میزان مشتری به صورت پیش فرض توجه نکرده‌اند پس نتایج بدست آمده این آژانس‌ها دقیق نیست. آژانس‌های موفقی که به خوبی کمپین‌ها را اجرا می‌کنند، KPI (شاخص کلیدی عملکرد) را تعیین می‌کنند و با جزئیات، متریک‌های مربوط به تمام موارد کمی و کیفی را مورد بررسی قرار می‌دهند.

هادی مرادیهادی مرادی

ما به توسعه پلتفرم‌های افیلیت در ایران نیاز داریم. این اتفاق به بهبود وضعیت و رضایت‌مندی کسب‌وکارها از ادنتورک‌ها کمک شایانی می‌کند.
افیلیت نوعی از همکاری است که تبلیغ‌دهنده به شبکه واسط و ناشر در ازای عملی بیشتر از کلیک پول می‌دهد.
(مثال: فروش کالا) که این خدمات در ایران به میزان کافی وجود ندارد. در آمریکا ۳۵٪ سایت‌ها حداقل با ۳ افیلیت نتورک کار می‌کنند (برای اطلاعات بیشتر از وضعیت Affiliate Marketing ایران و جهان به این مقاله مراجعه کنید)
Affiliate Marketing  حرکت عظیمی است که به نفع publisher، تبلیغ دهنده و خود Affiliate network است.

راشا شیدماهرراشا شیدماهر

Ad network و آژانس‎‌های مارکتینگ فقط در ابتدای مسیر با شما هستند و یک تعداد کاربر به شما می‌دهند و تا رسیدن به نتیجه در کنار شما نیستند.
بهتر بود حتی در ازای هزینه مضاعف تا انتها کمپیین در کنار تیم‌ها باشند نه فقط در زمان اجرای آن. که این همان خدمات Affiliate Marketing است.
نکته جذاب اینجا است که در Affiliate Marketing در کشورهای خارجی وقتی شما (بعنوان Publisher و تبلیغ‌کننده) یک کاربر را به کسب‌و‌کار هدایت می‌کنید، نسبت به شرایط و ضوابط کسب‌و‌کار در آن مدت زمان، درصدی برای شما تعیین می‌شود و به ازای هر خرید آن کاربر از آن شرکت، حتی از طریق مسیر‌های دیگر درصد شما پرداخت می‌شود.
این باعث خواهد شد تا جذابیت همکاری بصورت افیلیت نسبت به همکاری بصورت CPC هم برای ناشران و تولیدکنندگان محتوا و سایت‌های محتوایی و خبری، و هم برای ادنتورک‌ها بیشتر شود. در بازار ایران می‌بایست از مدل‌های CPC به سمت مدل‌های CPO برویم.

میثم کیهانیمیثم کیهانی

این وظیفه آژانس است که برای هر کمپین یک مسیر معلوم کند.
دلیل کیفیت پایین Ad network ایرانی این است که به جای تمرکز بر روی سرویس مناسب دادن به مشتری، به اشتباها روی هزینه پرداختی به publisher (ناشر) تمرکز می‌کند!
در ایران Ad network خوب وجود دارد، مشکل نبود exchange Ad است و اینکه Ad networkها به فکر publisher(ناشر) انحصاری‌اند، انحصار در هر جای دنیا سبب ضرر برای مشتری است، چون در صورت نبود رقابت کیفیت کاهش پیدا خواهد کرد.

عادل طالبیعادل طالبی

شاید اینکه فقط آژانس‌ها و Ad networkها را هدف قرار دهیم، درست نباشد چرا که بخشی از مشکلات مربوط به ناشرها و نوع فعالیت متفاوت کاربر ایرانی است که با ورود Ad exchangeها مشکلات حل می‌شود.

 

 

 

 

هادی فرنود از ایجاد مشتری‌های وفادار بوسیله ایمیل مارکتینگ می‌گوید

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید