پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
یادداشت‌های متخصصین

هژیر مفاخری توضیح می‌دهد: چرا شبکه تبلیغاتی و ترکر (Tracker) باید مستقل باشند؟

تحریریه دی‌ام‌برد تحریریه دی‌ام‌برد
25 فروردین 1400
زمان مطالعه: 4 دقیقه
هژیر مفاخری توضیح می‌دهد: چرا شبکه تبلیغاتی و ترکر (Tracker) باید مستقل باشند؟
زمان مطالعه: 3 دقیقه

سلام من هژیر مفاخری هستم و در این مطلب پیرامون اهمیت استقلال ترکرهای اپلیکیشن و شبکه‌های تبلیغات موبایلی صحبت کرده‌ام. ابتدا دو تعریف مهم را به زبان ساده مرور کنیم:
ترکر: شمارنده‌های نصب اپلیکیشن‌ها، همان ابزاری که تعداد نصب اپلیکیشن از مدیا و سورس‌های مختلف را می‌شمارد، نصب‌های غیرواقعی را تشخیص می‌دهد و رفتار کاربرانی که از هر کانال بازاریابی نصب کرده‌اند را به تفکیک رصد می‌کند و
شبکه تبلیغات موبایلی: همان ادنتورک، یعنی پلتفرم‌هایی که امکان تبلیغ تبلیغات درون اپلیکیشنی را برای اپلیکیشن‌ها مهیا می‌کنند، مانند دیما، تپسل و دارت

مسئله این است که ذینفع بودن شبکه تبلیغاتی در ترکر یا بالعکس می‌تواند موجب هدر رفتن بودجه تبلیغاتی اپلیکیشن/بازی‌های موبایلی شود. همچنین باعث ایجاد انحصار در بازار تبلیغات شده که علاوه بر اپلیکیشن‌ها سایر شبکه‌های تبلیغاتی را نیز متضرر خواهد کرد. در ادامه تعدادی از دلایل اصلی این موضوع تشریح شده است.

 چرا ترکر باید شخص ثالث (Third Party) باشد؟

اگر به هر دلیلی در شمارش تعداد نصب، تعداد رخداد درون برنامه یا هر پارامتر دیگری، اختلافی بین صاحب اپلیکیشن/بازی و شبکه تبلیغاتی به وجود آید، باید پلتفرم بی‌طرفی حضور داشته باشد (پلتفرم شخص ثالث) تا داده‌های این پلتفرم سند حل اختلاف باشد. درحالیکه اگر پلتفرم شخص ثالث متعلق به شبکه تبلیغاتی باشد، اپلیکیشن/بازی متضرر خواهد شد.

 چرا در صورت وابستگی ترکر و شبکه تبلیغاتی، صاحب اپلیکیشن/بازی قادر به شناسایی تقلب نیست؟

فرض کنید شبکه تبلیغاتی تعداد زیادی نصب تقلبی دارد که تنها منبعی که می‌تواند این موضوع را بفهمد و از آن جلوگیری کند همان ترکر است. اگر وابستگی بین شبکه تبلیغاتی و ترکر وجود داشته باشد، احتمال دارد ترکر به دلیل جلوگیری از زیان شبکه تبلیغاتی این موضوع را نادیده بگیرد یا اینکه تنها به شبکه تبلیغاتی اطلاع دهد ولی صاحب اپلیکیشن/بازی را مطلع نکند. در اینصورت ترکر از اعتبار و درآمد شبکه تبلیغاتی خودش محافظت کرده است و این متضاد با اصل بی‌طرفی و دلیل وجودی پلتفرم شخص ثالث است. در مقاله‌ای که در زمستان ۹۹ منتشر کردیم مفصل به این موضوع پرداختیم که حجم نصب‌های تقلبی می‌تواند روزانه از ۲۰۰۰۰ نصب هم بیشتر شود.

بخوانید  مدیر ارتباطات بازاریابی هومکا: «در برابر خلاقیت مقاومت کردیم و موفق شدیم!»

 چرا استفاده از ترکر وابسته به شبکه تبلیغاتی باعث سوءاستفاده از داده شما برای بهبود کمپین‌های اپلیکیشن رقیب خواهد شد؟

فرض کنید اپلیکیشن تپسی از ترکری استفاده کند که متعلق به یک شبکه تبلیغاتی است و اتفاقا این شبکه تبلیغاتی با اپلیکیشن اسنپ هم کار می‌کند. شبکه تبلیغاتی می‌تواند (از طریق ترکری که متعلق به خودش است) به Ad ID تمامی کاربرانی که از تپسی استفاده می‌کنند دسترسی پیدا کند (این داده برای هر گوشی منحصربفرد است) و با توجه به این ویژگی منحصربفرد به آن کاربران خاص تبلیغات اسنپ را نمایش بدهد تا از این طریق کمپین‌های خود را بهینه کرده و هزینه جذب یوزر را برای اسنپ کاهش دهد.
یا فرض کنید یک کاربر از طریق اپلیکیشن ۷۲۴ شارژ می‌خرد، این کاربر می‌تواند به راحتی با استفاده از داده‌های ترکر، مورد هدف کمپین‌های اپلیکیشن تاپ قرار گیرد. اگر شبکه تبلیغاتی به داده‌های اپلیکیشن ۷۲۴ دسترسی داشته باشد و همزمان برای یکی دیگر از اپلیکیشن‌های حوزه پرداخت کمپین برگزار کند آنگاه با استفاده از داده‌های ۷۲۴ به راحتی می‌تواند کمپین سایر اپلیکیشن‌های پرداختی را بهینه کند. بدین معنی که اگر ترکر شما مستقل نباشد تمام زمان و هزینه‌ای که برای جذب یک کاربر صرف کرده‌اید، به نفع رقبا مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

چرا شبکه تبلیغاتی علاقمند است که به داده‌های ترکر دسترسی داشته باشد؟

اگر ترکر از شبکه تبلیغاتی مستقل نباشد می‌تواند اطلاعات مربوط به رخداد‌های (Event) درون اپلیکیشن (نصب، رجیستر، خرید و …) را در اختیار شبکه تبلیغاتی قرار دهد که این‌ موضوع باعث می‌شود شبکه تبلیغاتی ارزش دقیق هر اتفاق را بداند و از این اطلاعات برای بهینه کردن قیمت گذاری تبلیغات به نفع خودش بهره ببرد.
بعنوان مثال فرض کنید یک شبکه تبلیغاتی (با توجه به اطلاعات دقیقی که ترکر در اختیارش قرار داده است) مطلع باشد که اولین سفارش (First Order) برای دیجیکالا A تومان ارزش دارد، یا اینکه از هر چند نصب یکی به First Order منتهی خواهد شد، در اینصورت شبکه تبلیغاتی بالاترین حد قیمتی ممکن را به دیجیکالا پیشنهاد خواهد کرد یا نوع کمپین خود را تغییر خواهد داد تا برای خودش این همکاری سودمندتر باشد. در حالیکه اگر به این داده دسترسی نداشت ممکن بود با قیمت مناسب تری با دیجیکالا کار کند.

بخوانید  تحلیل دی‌ام برد (Product Review) از سرویس تبلیغاتی جدید آپارات

چرا وابستگی ترکر و شبکه تبلیغاتی در دراز مدت انحصار ایجاد می‌کند؟

با توجه به موارد قبلی و این نکته که ترکر می‌تواند اطلاعات سایر شبکه‌های تبلیغاتی (مثال: چه اپلیکیشن/بازی‌هایی کمپین فعال دارند، نفر تصمیم گیر هر شرکت کیست، حجم کمپین‌ها چقدر است و ایونت‌های اصلی که برای اپلیکیشن اهمیت دارند کدام است، …) را در اختیار شبکه‌ی تبلیغاتی که به آن وابسته است قرار دهد. این موضوع در طول زمان باعث ایجاد انحصار و برتری آن شبکه تبلیغاتی نسبت به سایرین خواهد شد.

و در آخر این سوال به وجود خواهد آمد که آیا اگر ترکر نداشته باشید بهتر از این نیست که با انتخاب ترکر غیرمستقل داده‌های شما مورد سوءاستفاده قرار گیرد؟

نمونه تبلیغ
به اشتراک بگذارید:
تحریریه دی‌ام‌برد
تحریریه دی‌ام‌برد
نظرات

اسمارتک