گزارش یکتانت از تبلیغ درون اپلیکیشنی؛ رشد ۵ برابری کمپینهای دیجیتال با محتوای ویدیویی
فهرست مطلب
دیجیتال مارکترها در چند سال اخیر استفاده از ویدیو در تبلیغات نمایشی یا عملکردمحور را افزایش دادهاند. افزایش رقابت میان برندهای در فضای دیجیتال و گسترش تولید محتوای استاتیک باعث شده که زمین رقابت جدید میان مارکترها انتشار ویدیوهای تبلیغاتی باشد.
طبق یافتههای تیم تبلیغات درون اپلیکیشن یکتانت، استفاده از ویدیو در تبلیغات درون اپلیکیشن صنایع مختلف نرخ کلیک و نرخ اکشن را بین ۲ تا ۵ برابر افزایش میدهد.
این نرخ به مراتب در سکتورهای رمزارزی و اعتبار خرد مشهودتر است. ویدیوهای تبلیغاتی کاربردهای مختلفی از جمله آشنایی با محصول، برندینگ، دریافت لید و بسیاری موارد دیگر دارد. با این حال مارکترها با چالش تولید ویدیو هم دست و پنجه نرم میکنند. بر اساس گزارش ۲۰۲۴ ویدیکو سه دلیل کلی «محدودیت بودجه»، «عدم توانایی تولید» و «تایملاین محدود» از چالشهای اصلی کسبوکارها در تولید محتوای ویدیویی است.
با نگاهی به دادهها به چندین سوال میتوان پاسخ داد.
- فرمتها و مدیومهای مختلف ویدیویی هر کدام چه تاثیری در نرخ اکشن دارند؟
- ویدیو چه چالشهای تازهای را برطرف میکند؟
- خلاقیت در محتوا و مدیوم چه تاثیری در نرخ اکشن دارد؟
در پاسخ به سوال اول میتوان چندین دستهبندی کلی از نظر فرمت اجرایی برای ویدیوهایی که در سرویس تبلیغات درون اپلیکیشن یکتانت اجرا میشود را بررسی کرد:
- ویدیوهای موشن و انیمیشن
- ویدیوهای Live Action
- ویدیوهای اینفلوئنسری
- ویدیوهای تولید یا دستکاری شده با هوش مصنوعی
به صورت کلی هم منطق پیامرسانی تمامی ویدیوها را میتوان به دو دسته «برندمحور» و «عملکردمحور» تقسیم کرد. ویدیوهای برندمحور تمرکز بیشتری بر روی پیروی از «راهبرد برند» از جمله هویت بصری و هویت کلامی دارند. ویدیوهای «عملکردمحور» با آزادی عمل بیشتری تولید میشوند و تمرکز خود را بر روی افزایش نرخ تعامل و افزایش رشد محصول منعطف میکنند.
در بررسی داده یک برند فعال در زمینه اعتبار خرد میتوان بین ویدیوهایی که برند را اولویت قرار میدهند و ویدیوهایی که عملکرد را بررسی میکنند متوجه تفاوت جدی شد.
استفاده از اینفلوئنسرها و ترندهای شبکههای اجتماعی
صنعت تبلیغات درون اپلیکیشن به صورت کلی فضایی متفاوتتر از صنعت تبلیغات در پلتفرمهای شبکههای اجتماعی دارد. با این حال همچنان در ذهن بیننده تبلیغات، هر دو در یک مدیوم گوشی هوشمند نمایش داده میشوند و قابل ارتباط با یکدیگر است.
این مسئله را میتوان در دادههای جمعآوری شده از تبلیغات درون اپلیکیشن دو صنعت متفاوت مشاهده کرد. اگر دو دسته متفاوت «بر پایه ترند» و «دور از ترند» ایجاد کنیم، متوجه تاثیرگذاری ترندهای روزمره شبکههای اجتماعی در تبلیغات ویدیویی درون اپلیکیشن خواهیم شد. تیم مارکتینگ یکتانت دو کمپین یک کسبوکار فعال در حوزه اعتبار را بررسی کرده و محتوای آنها را روبهروی یکدیگر قرار داده است. یک پیام در دو کمپین محتوایی متفاوت، نتایجی کاملا متفاوت را ایجاد کرده است.
در کنار ترندها و موجهای محتوایی که در شبکههای اجتماعی باب میشود، میتوان به شخصیتهایی که توجه مخاطب را جلب میکنند هم فکر کرد و در محتوای ویدیویی از همکاری با اینفلوئنسرها بهره گرفت. با نگاهی به دادههای صنعت بازیهای موبایلی میتوان تفاوت بین ویدیوهای Live Action که به صورت استودیویی یا آماتور ضبط شدهاند و ویدیوهایی که تماما به صورت آماتوری توسط اینفلوئنسرها تولید شده را دید.
در این زمینه محتوایی، نه تنها یک چهره نامآشنا توجه ابتدایی را جلب میکند بلکه توانایی اعتمادسازی بیشتری برای تبلیغ برند را هم دارا است. کاربر با دیدن شخصی که به او علاقه دارد یا حداقل پیش از این او را در شبکههای اجتماعی دنبال کرده، رغبت بیشتری به انجام اکشن مورد نظر تبلیغات پیدا میکند.
راهکارهای پیشنهادی یکتانت برای تولید ویدیو
برندها در روند تولید محتوای ویدیویی برای رسیدن به خروجی قابلقبول مراحل مختلفی را طی میکنند. همگام بودن لحن و مشخصات تصویری محتوا با برند، خلاقانه بودن سناریو و نحوه تولید چالشهایی است که حل کردن آنها نیازمند صرف منابع زمانی و مالی است.
با این حال سنجههای برند با سنجههای عملکردی تبلیغات دیجیتال متفاوت است. برندها در نهایت از کمپینهای خود انتظار کلیک بیشتر، نرخ تبدیل بهتر و هزینه کمتر دارند.
به گزارش روابطعمومی این مجموعه، تیم تبلیغات درون اپلیکیشن یکتانت با تکیه بر دانش دادهمحور و همچنین تجربه تولید محتوای ویدیویی برای برندهای مختلف پیشنهادهایی را برای بهبود این روند ارائه میدهد.
بازیافت محتوا
به جای تولید محتوای تازه از محتوای قدیمی خود استفاده کنید. میتوانید محتوایی که در شبکههای اجتماعی منتشر کردید را دوباره به کار بگیرید. در این زمینه یک برند فعال در زمینه «اعتبار خرد» با استفاده از محتوای قدیمی خود در شبکههای اجتماعی که با محوریت «نحوه دریافت اعتبار و استفاده از اعتبار» تولید شده بود نرخ اکشن خود را از میانگین ۰.۸٪ به ۳.۲۲٪ رساند.
سناریو خلاقانه
به گفته تیم مارکتینگ مجموعه، ویدیوهایی که سنجهی آنها در نهایت Action Rate یا Click Rate است میتوانند مسیر تولید خلاقانهتری نسبت به محتوای برندمحور داشته باشند. در این زمینه تیم یکتانت با مشاورهی سناریونویسی به یک برند فعال در حوزه «رمزارزها» موفق شد که ویدیوهایی سریالی را تولید کند که بدون بودجه تولید برای برند، نرخ اکشن ۴.۹۵ درصد را کسب کند.
راهکار یکتانت برای این شکل از ویدیوها هم استفاده از تکنیک Use Case رمزارزها در روزمره و روبهروی هم قراردادن هزینهکرد روزانه یک شخص (مثل خرید قهوه) با سرمایهگذاری بلندمدت روزمره روی ارزهای دیجیتال بود.
استفاده از هوش مصنوعی
رشد مدلهایی مانند Sora و دسترسی عمومی به مدل نسل سوم Runwayml باعث شده که تولید محتوای ویدیویی عملا محدودیت چندانی نداشته باشد. با تکیه بر این مدلها و فراگیری دانش Prompt Engineering میتوان خروجی خوبی داشت که بتواند پشتیبانی تیمهای تولید محتوا در کمپینهای مختلف دیجیتال و آفلاین باشد.
تیم تبلیغات درون اپلیکیشن یکتانت با استفاده از مدلهای روز در همکاری با یک برند فعال در حوزه «رمزارز» با استفاده از قابلیت Face Swap ویدیوهایی را تولید کرد که نرخ تبدیل کمپینها را افزایش داد. این ویدیوها در عین حال به خاطر ماهیت هوش مصنوعی در زمانی کوتاهتر و با هزینهای کمتر تولید شد و به کمپینهای مختلف اضافه شد.