پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

تصویب آیین‌نامه حمایت از فریلنسرها در کارگروه اقتصاد دیجیتال

مرجان عبدی مرجان عبدی
6 آذر 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تصویب آیین‌نامه حمایت از فریلنسرها در کارگروه اقتصاد دیجیتال
زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش دیجیاتو، این آیین‌نامه حمایتی که به تازگی از سوی کارگروه اقتصاد دیجیتال تصویب شده است، فریلنسرهای فعال در این حوزه را شامل می‌شود. براساس ماده یک، «آزادکار» یا همان فریلنسر به شخصیتی حقیقی اطلاق می‌شود که در استخدام شرکت یا مجموعه خاصی نیست و به شکل پروژه‌ای، پاره‌وقت یا حق‌الزحمه‌ای در داخل کشور فعالیت می‌کند.

آیین‌نامه مذکور شامل فریلنسرهایی می‌شود که در داخل کشور حاضر بوده و در زمینه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، توسعه فنی و راهبری کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال فعالیت کنند. البته همکاری با داخل یا خارج از کشور، مد نظر این مصوبه نیست.

طبق مصوبه کارگروه اقتصاد دیجیتال، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور بایستی با همکاری نهادهای مختلف و طی مدت سه ماه، نسبت به راه‌اندازی پایگاه ثبت اطلاعات فریلنسرها اقدام کند. این پایگاه اطلاعاتی به‌منظور ثبت، عضویت، اعتبارسنجی بهره‌مندی از حمایت‌ها و ارتقای مهارت‌های این آزادکاران تأسیس خواهد شد.

این‌طور از این تبصره به نظر می‌رسد که دولت به‌دنبال دریافت مالیات از فعالیت‌های فریلنسری است. ثبت قراردادهای کاری و اطلاعات آزادکاران در یک پایگاه به شفاف‌شدن هرچه بیشتر درآمدهای این افراد کمک می‌کند.

تصویب آیین‌نامه حمایت از فریلنسرها در کارگروه اقتصاد دیجیتال 1

فریلنسرها و دستگاه‌های اجرایی

ماده سه آیین‌نامه حمایتی از فریلنسرها این امکان را برای دستگاه‌های اجرایی فراهم کرده است تا از این افراد برای همکاری‌های کوچک و متوسط استفاده کنند. این یعنی انعقاد قرارداد دستگاه‌های اجرایی با افراد حقیقی اعتبارسنجی شده در پایگاه، بلامانع بوده و به‌عنوان تأمین‌کننده خدمات کارشناسی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت پذیرفته می‌شوند.

ماده چهار نیز به مبادلات مالی و ارزی فریلنسرها پرداخته است. بانک مرکزی مکلف شده است تا با همکاری چند نهاد، مقررات مربوط به مبادلات مالی و ارزی اشخاص اعتبارسنجی شده در پایگاه را با اولویت کشورهای منطقه و همسایه، ظرف سه ماه‌ تدوین و ابلاغ کند.

همچنین جهت حمایت اشخاص اعتبارسنجی شده در پایگاه، صندوق نوآوری و شکوفایی با همکاری شبکه بانکی کشور این اجازه را دارد تا با تعیین سازوکاری، نسبت به اعطای تسهیلات به پلتفرم‌های فریلنسرها اقدام کند.

کیفیت سطح دسترسی به اینترنت فریلنسرها

آیین‌نامه حمایت از فریلنسرها در چندین ماده و تبصره منتشر شده که در یکی از این ماده‌ها به موضوع «سطح دسترسی اینترنت» تأکید شده است. بر‌اساس ماده ۸ آیین‌نامه مذکور که به تأیید ریاست جمهوری نیز رسیده، تأکید شده که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است زیرساخت‌های دسترسی به اینترنت پرسرعت و پایدار با سطح دسترسی مناسب افراد اعتبارسنجی شده در پایگاه را فراهم کند. به زبان ساده‌تر در این بخش از آیین‌نامه آمده که برخی از فریلنسرها که هویت و کارشان تأیید می‌شود، از اینترنتی با سطح دسترسی متفاوت برخوردار خواهند بود.

تصویب آیین‌نامه حمایت از فریلنسرها در کارگروه اقتصاد دیجیتال 2

در واقع بر‌اساس همین آیین‌نامه، قرار است پایگاهی برای شناسایی فریلنسرها ایجاد شود و همگی در آن ثبت نام کنند تا بتوانند از خدمات حمایتی دولت بهره‌مند شوند. با ثبت نام در این پایگاه و احراز هویت و اعتبارسنجی فریلنسرها، به آنها اینترنتی پرسرعت و با سطح دسترسی مناسب اعطا خواهد شد که احتمالاً منظور از سطح دسترسی مناسب، باز بودن برخی سایت‌های فیلتر شده است. از آنجا که بحث «اعتبارسنجی» نیز در این بند از آیین‌نامه مطرح شده، احتمالاً قرار است به‌جز احراز هویت معمول، اقداماتی برای اعتبارسنجی فریلنسرها انجام شود و بر‌اساس اعتباری که به دست می‌آورند، سطح دسترسی‌شان از اینترنت تعریف شود.

بحث «اینترنت طبقاتی» یا «اینترنت تخصصی» از سال‌ها پیش مطرح بوده است. با این حال طی یکی دو ماه اخیر و فیلترینگ گسترده پلتفرم‌های بین‌المللی، بار دیگر صحبت از اینترنت طبقاتی مطرح شده است. نمایندگان مجلس به این موضوع وارد شده‌اند و به نظر می‌رسد که عزم دولت برای راه‌اندازی چنین اینترنتی، بیش از پیش جزم شده است. پیش از این اما رسانه‌ها، متخصصان، فعالان و خود کاربران اینترنت در ایران بارها با اجرای چنین طرحی مخالفت کرده‌اند.

 

منبع: دیجیاتو

نمونه تبلیغ
به اشتراک بگذارید:
مرجان عبدی
مرجان عبدی
نظرات