
دیجیتال مارکترها تمرکز خود را از سئو به سمت شناختهشدن توسط هوش مصنوعی معطوف کنند


فهرست مطلب
کاربران تا پیشتر، اغلب برای خرید یا جستوجوی محصول، از موتورهای جستوجو استفاده میکردند، اما با ظهور مدلهای زبانی (LLM) مانند ChatGPT، رویکرد آنها تغییر کرده است. این تحول، روشهای سنتی بازاریابی را نیز دگرگون کرده و حالا دیگر کار کردن روی سئو برای دیده شدن در موتورهای جستوجو کافی نیست و شرکتها در عصر هوش مصنوعی باید روی دیده شدن کسبوکار در پاسخهای هوش مصنوعی نیز تمرکز کنند.
به گزارش دی ام برد و به نقل از Fortune، متخصصان حوزه بازاریابی به تازگی به این نتیجه رسیده اند که سرچ کاربران از موتورهای جستوجو به گفتوگو و تعامل با هوش مصنوعی، به هنگام خرید تغییر کرده است. این تغییر رویه کاربران، شیوه بازاریابی دیجیتال را که بر جستوجوی نام برند در موتورهای جستوجو تمرکز داشت، تغییر میدهد.
متخصصان زمانی متوجه این تغییرات شدند که معاون ارشد اپل اعلام کرد برای اولین بار در ۲۰ سال اخیر، جستوجو در Safari کاهش پیدا کرده است. او دلیل این موضوع را تغییر رفتار کاربران از سرچ در سطح وب، به گفتوگو با هوش مصنوعی دانسته است.
همچنین با وجود اینکه گوگل اعلام کرده تعداد جستجوهای کاربران در موتور جستجوی آن همچنان در حال افزایش است، شواهد جدید نشان میدهد که چتجیپیتی تأثیر قابل توجهی بر روند خرید آنلاین گذاشته است. به طور مثال طبق بررسیهای انجام شده توسط شرکت Datos، سایت آمازون بیشترین بازدید را از طریق لینکهای ارائه شده توسط چتجیپیتی داشته است و این بازدیدها حدود ۹.۱۳ درصد از کل ترافیک ارجاع شده از چتجیپیتی را تشکیل میدهد. این آمار نشان میدهد که کاربران چتجیپیتی بهطور فزایندهای برای خریدهای اینترنتی خود به آمازون مراجعه میکنند.
افزایش محبوبیت جستوجو با هوش مصنوعی، رویکرد بازاریابان را تغییر میدهد
تکنیکهای بازاریابی سنتی تا پیشاز این تمرکز زیادی رو سئو داشتند تا شانس نمایش محتوای یک کسبوکار به کاربر را افزایش دهند؛ اما با تغییر شیوه جستوجوی کاربران و روی آوردن آنها به هوش مصنوعی، برندها نیز باید استراتژی خود را بازتعریف کنند تا در پاسخهای این مدلها دیده شوند. بنابراین برای برندها دیگر داشتن یک وبسایت کافی نیست و حضور مؤثر و مثبت در شبکههای اجتماعی مانند Reddit و توییتر (X) ضروری است، چرا که مدلهای زبانی بزرگ (LLM) پاسخهای خود را بر پایه محتوای موجود در این فضاها شکل میدهند.
Fortune همچنین اشاره میکند که تا چند وقت قبل، یکی از مهمترین موضوعات در بازارایابی دیجیتال برای برندها، بالا بودن تعداد کلیکها در موتورهای جستوجو بود اما با توسعه هوش مصنوعی و همهگیر شدن استفاده از این ابزارها، ذکر شدن نام کسبوکار در نتایجی که هوش مصنوعی به کاربران میدهد، برای برندها مهم شده است.
برندها چگونه در ذهن ابزارهای هوش مصنوعی ماندگار میشوند؟
متخصصان تأکید میکنند که با توجه به این تغییرات، شهرت برند به ویژه آن چیزی که کاربران در شبکههای اجتماعی درباره یک برند میگویند، بیش از گذشته اهمیت دارد و شهرت و اعتبار برند خارج از سایت و با مشارکت کاربران در شبکههای اجتماعی ساخته میشود. بنابراین برندها به خلق داستان برای برند نیاز دارند تا در ابزارهای مثل هوش مصنوعی اسم برندشان ذکر شود.
اریک هوبرمن، مدیرعامل شرکت بازاریابی Hawke Media در این رابطه میگوید: «وقتی کاربران در یک ابزار هوش مصنوعی به دنبال بهترین کفشهای مخصوص دویدن میگردند، این فرایند بیشتر شبیه به یک «گفتوگو» است. چرا که مدلهای زبانی (LLM) به کاربران گزینههایی را ارائه کرده و توضیح میدهند که چه کفشی برای آنها مناسبتر است.»
هوبرمن معتقد است که افزایش خرید از طریق ChatGPT هنوز به اندازهای نیست که نگرانی ایجاد کند. در ادامه عنوان کرد: «ما تاکنون کاهش قابلتوجهی در ترافیک سایت ندیدهایم، اما میدانیم که این تغییر در راه است و برای آن آماده میشویم».

مطالب پیشنهادی

نشست تخصصی دیام برد، به تعویق افتاد
