پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
مصاحبه‌ها

گفتگوی اینستاگرامی: تبلیغات آنلاین ویدیویی و بررسی AVOD کافه بازار

علی محقق علی محقق
26 تیر 1399
زمان مطالعه: 8 دقیقه
گفتگوی اینستاگرامی: تبلیغات آنلاین ویدیویی و بررسی AVOD کافه بازار
زمان مطالعه: 7 دقیقه

این مطلب، گزیده‌ای از گفتگوی اینستاگرامی دی‌‌ام برد است که در تاریخ 23 تیرماه برگزار شد.

میزبان گفتگو هادی مرادی بنیانگذار رسانه تخصصی دی‌ام برد و میهمان این قسمت مینا چراغ مدیر بازاریابی بخش ویدیوی کافه بازار است.

متن این گفتگو بصورت پرسش و پاسخ و البته گزینشی در ادامه آمده است.

برای تاثیرگذاری تبلیغات ویدیویی می‌توان به قانون 55-38-7 آلبرت محرابیان اشاره کرد. این قانون توضیح می‌دهد که یک کلمه و نوشته تنها 7 درصد با مخاطب ارتباط ایجاد می‌کند. اما چنانچه همین نوشته همراه با صدا باشد این ارتباط 38 درصد افزایش می‌یابد. در نهایت با افزودن حرکت و موشن به نوشته به همراه صدا،  که در قالب ویدیو تعریف می‌شود این ارتباط با افزایش 55 درصدی به ارتباط حداکثری با مخاطب ختم می‌شود. پس ویدیو در کنار انواع محتواها، تاثیر حداکثری گذاشته و نقش بالای آن در ارتباط و اثرگذاری با مخاطب، ویدیومارکتینگ و تبلیغات ویدیویی را دارای اهمیت بالایی در تعامل با مخاطب و فروش محصول کرده‌است.

  • انواع ویدیوها در ویدیو مارکتینگ چیست؟ کافه بازار از کدام نوع استفاده می‌کند؟

SVOD  که بصورت فروش و اشتراک ویدیو است مانند فیلیمو و نماوا؛ و TVOD که تک‌فروشی بوده و نیازی به خرید اشتراک ندارد مانند: فرانش، دو نوع از ویدیوهای موجود در مارکتینگ هستند.

اما نوع سوم‌، AVOD  که مدل اصلی در کافه بازار است؛ مدلی است که در آن محتوای رایگان در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و در خلال آن تبلیغ نمایش داده می‌شود. این محتوا فاخر بوده و مانند یوتیوب،بصورت  UGC  نیست.

سرویس ویدیو از 2 سال پیش به کافه بازار اضافه شده و  مدل‌های مختلف آن، تست شده‌است. از جمله SVOD ،TVOD  و  AVOD، که همچنان کافه بازار مدل TVOD  را دارد اما AVOD  مدل اصلیِ بخش سرویس ویدیو کافه بازار است. و در صدد نزدیک شدن به مدل هولو است.

  • چرا یک اپ استور به سمت سرویس ویدیو رفته‌است؟

تصمیم ما بر این شد که فقط یک اپ استور نباشیم و بتوانیم کافه بازار را به عنوان یک پلتفرم سرگرمی هم پوزیشن کنیم. بنابراین برای پکیج سرگرمی کافه بازار، وارد دنیای VOD  و فیلم و سریال شدیم.

  • آمار کاربران سرویس ویدیو کافه بازار ؟

برای ویدیو‌های کافه بازار، روزانه 700 هزار و ماهانه 6 میلیون کاربر ثبت شده که این عدد ارگانیک و بدون تبلیغات گسترده بدست آمده‌است.

  • چرا کافه بازار تبلیغ جدی برای سرویس ویدیو نداشته‌است؟

هر چند که در این زمینه همکاری هایی با استودیو دیدار و برنامه کلاسیکو به تهیه‌کنندگی عادل فردوسی پور انجام گرفته است اما دلیل اصلی کمرنگ بودن تبلیغات، بررسی و یافتن جایگاه مناسب برای حضور در این نوع سرویس بوده است.

بخوانید  مدیر مارکتینگ بلوط: بزرگ‌ترین چالش کسب‌وکارهای مبتنی بر اپلیکیشن دشواری تبلیغات گوگل ادز است

گفتگوی اینستاگرامی: تبلیغات آنلاین ویدیویی و بررسی AVOD کافه بازار 1

  • آیا کافه بازار به دنبال رقابت با فیلیمو و نماوا است؟

با توجه به اشکال مختلف تجاری در حوزه انتشار محتوای فیلم و سریال، ما در رقابت با فیلیمو و نماوا نیستیم بلکه در کنار این دو سرویس به سمت AVOD رفته‌ایم.

  • مدل درآمدی سرویس ویدیوی کافه بازار چیست؟

درآمد از تبلیغات در قالب ویدیوها حاصل می‌شود. که به 2 شکل تبلیغات نصبی و تبلیغات آگاهی از برند است.

تبلیغات نصبی با توجه به احترام به انتخاب کاربر برای تماشای فیلم به این گونه است که CTA  برای تبلیغات ویدیویی از اپلیکیشن در نظرگرفته شده است اما بصورتی است که با اقدام مخاطب برای نصب، فرآیند نصب بعد از تماشای فیلم اتفاق می‌افتد تا خللی در تماشای ویدیو برای مخاطب ایجاد نشود و هم محدودیتی برای حجم اینترنت کاربر در هنگام تماشای ویدیو ایجاد نکند. محاسبه نصب با تراکر ها می‌باشد؛ هم ایرانی از جمله متریکس، چابک، ادتریس و هم خارجی مثل ادجاست.

گفتگوی اینستاگرامی: تبلیغات آنلاین ویدیویی و بررسی AVOD کافه بازار 2

تبلیغ نصبی “دیوار” در کافه بازار

تبلیغات آگاهی از برند، CTA  ندارد و مخاطب پس از 10 ثانیه می تواند آن را رد یا اسکیپ کند.

  • کافه بازار چه تفاوت هایی با سرویس خارجی هولو دارد؟

هولو هم سرویس AVOD دارد و هم SVOD .اما کافه بازار متمرکز بر AVOD  است. هولو تنها  تبلیغات برند دارد و  دارای تبلیغات نصبی نیست اما کافه بازار هر دو سرویس را داراست.

تبلیغات داخل ویدیوهای هولو فورس و تماشا کردن آنها اجباری است. اما در کافه بازار ویدیو‌های تبلیغاتی قابلیت رد کردن دارند.

گفتگوی اینستاگرامی: تبلیغات آنلاین ویدیویی و بررسی AVOD کافه بازار 3

  • آیا  بطور کلی علاوه بر تبلیغات نصبی و برند تبلیغات دیگر هم داریم؟

اصولا تبلیغات ویدیویی دو نوع است: خطی و غیر خطی

تبلیغات خطی همزمان با پخش ویدیو نبوده بلکه یا در ابتدا یا میانه و یا در پایان ویدیو نمایش داده می‌شود که نوع تبلیغات در کافه بازار به همین شکل است. این نوع تبلیغ در کافه بازار قابلیت رد کردن دارد.

گفتگوی اینستاگرامی: تبلیغات آنلاین ویدیویی و بررسی AVOD کافه بازار 4

تبلیغات خطی “پاپیا” در کافه بازار

اما نوع دیگر تبلیغات ویدیویی بصورت غیر خطی است که در حین تماشای ویدیو نمایش داده می‌شوند. مانند تبلیغ های زیرنویس‌شده در تلویزیون.

گفتگوی اینستاگرامی: تبلیغات آنلاین ویدیویی و بررسی AVOD کافه بازار 5

تبلیغات غیر خطی “هافمن”

  • ویدیو های کافه بازار تا چه میزان به‌روز است؟

اساسا محتوای AVOD برای کسانی است که عجله‌ای به دیدن فیلم و سریال ندارند و برای آنها زمان ملاکی برای تماشای ویدیو نیست. برای همین ویدیوهایی در مدل AVOD منتشر می‌شود که تهیه آنها راحت‌تر و سریع‌تر بوده و معمولا برای ویدیوهایی است که از زمان تولید و انتشار رسمی آن‌ها مدتی گذشته است.

گفتگوی اینستاگرامی: تبلیغات آنلاین ویدیویی و بررسی AVOD کافه بازار 6

محتوای AVOD

اما محتواهای به‌روز، در مدل TVOD  می‌آیند. از آن جایی که به روزساختن محتوا و  تهیه آن، نیازمند فاکتورهای مختلفی از جمله هزینه است،فعلاً در اولویت کافه بازار نبوده؛ در حالیکه این امکان هم در حال حاضر در کافه بازار وجود دارد اما سهم بیشتر و مدل اصلی، مربوط به AVOD است.

گفتگوی اینستاگرامی: تبلیغات آنلاین ویدیویی و بررسی AVOD کافه بازار 7

محتوای TVOD

  • سهم تبلیغات در کافه بازار، بیشتر از آنِ کدام نوع است؟ نصبی یا آگاهی از برند؟

تا حالا نسبت ثابتی وجود نداشته ولی در حال حاضر سهم تبلیغات نصبی بیشتر است. در کل می توان گفت هر دو نوع روبه رشد هستند.

  • آیا کافه بازار از هوش مصنوعی استفاده می‌کند؟

داده های اصلی ما از رفتار کاربر در کافه بازار است که ما USER PROFILING  را براساس رفتار‌های کاربر انجام داده و تارگت می‌کنیم.

  • هزینه و قیمت گذاری برای تبلیغ‌دهنده در کافه ‌بازار به چه شکل است؟

لیست مشخص قیمتی وجود دارد اما به جهت ترجیح توسعه کسب‌و‌کار ، قیمت متغیر بوده و بر اساس نیاز ها و نوع صنعت تبلیغ دهنده است. و تصمیم نهایی برای قیمت از مذاکره با بیزینس ها گرفته می‌شود. البته به سمت RTB داریم حرکت می‌کنیم که در هر لحظه قیمت‌ها مشخص و معین باشد. روش محاسبه هزینه در تبلیغات نصبی به ازای هر نصب است اما در تبلیغات آگاهی به ازای هر نمایش است.

  • آیا در کافه ‌بازار برای ویدیوهای تبلیغاتی، گایدلاینی وجود دارد؟

برای محتوا و فرمِ ویدیوهای تبلیغاتی، چارچوب وجود دارد و بر اساس آن‌ها و در ابتدا، محتوا و فرم ویدیو ها از سوی تبلیغ دهنده، ساخته می‌شود اما در نهایت از سوی کافه ‌بازار هم نظارت برای تطابق با گایدلاین صورت می‌گیرد.

  • تیم ویدیویی کافه بازار از چه نقش هایی تشکیل شده است؟

در این تیم 8-9 نفره برای نقش های دیتاریسرچ، توسعه محصول، محتوا، گرافیک، فروش، مارکتینگ و .. افرادی مشغول به فعالیت هستند. گرچه در تیم ویدیویی روی محصول کار می‌شود اما در کنار این تیم، تیم دیگری بطور متمرکز و انحصارا روی محصول نیز فعالیت دارد.

  • چرا ویدیوها در کافه ‌بازار قابلیت دانلود ندارند؟

این قابلیت در کافه ‌بازار وجود داشت اما بر اساس تجربه و آزمون در این زمینه، کاربر کلیِ کافه‌ بازار از این ویژگی استقبال نکرد و به همین دلیل این ویژگی حذف شد.

  • چطور با مینا چراغ و تیم ویدیویی کافه بازار ارتباط داشته باشیم؟

از طریق ایمیل AVOD@cafebazar.ir  می توان با برای تبلیغ ویدیو با کافه بازار و مینا چراغ در ارتباط بود.

بخوانید  مدیر مارکتینگ فیلیمو: چند قابلیت جدید در راه‌اند

گفتگوی اینستاگرامی: تبلیغات آنلاین ویدیویی و بررسی AVOD کافه بازار 8

  • آیا کافه بازار، درون‌سازی با سرویس های منبع تقاضا دارد ؟

به طور کلی سه مفهوم در ویدیو مارکتینگ وجود دارد : SSP  ، DSP ، RTB

SSP  به جایگاه های تبلیغاتی برای تبلیغ دهنده ها می گویند که کافه بازار یک SSP  است. که این بستر را به متقاضیان عرضه می کند. اما از سوی دیگر، کسب‌و‌کارهایی وجود دارند که می خواهند از این جایگاه و بستر استفاده کنند که به آن ها DSP  می گویند. و مفهوم سوم  RTB  است که این بستر و شکاف عرضه و تقاضا را با محاسبه و ارزش گذاری خودکار پر می‌کند؛ که برای درون‌سازی با سرویس های منبع تقاضا، در کافه بازار این امکان در حال ایجاد است. که مثلا اگر یک بستر برای تبلیغ باشد و سه تیم تقاضا کننده ، نوعی مزایده صورت می گیرد که یک تقاضا کننده با  تبلیغ دهنده با پرداخت هزینه بیشتر، جایگاه را پر می کند.

ممنون از مینا چراغ مدیر بازاریابی و تیم خوب بخش ویدیوی کافه بازار، که دعوت دی‌ام برد رو پذیرفتند و میهمان ما در این گفتگوی اینستاگرامی شدند.

می توانید با دنبال کردن ما، در شبکه‌های اجتماعی از برنامه‌های آتی و گفتگوهای اینستاگرامی با خبر شوید.

گفتگوی اینستاگرامی: تبلیغات آنلاین ویدیویی و بررسی AVOD کافه بازار 9

نمونه تبلیغ
به اشتراک بگذارید:
علی محقق
علی محقق
با نوشتن تو دی‌ام برد تخصصم رو به روز نگه می‌دارم.
نظرات