پس از جنگ ۱۲ روزه، برنامهریزی سفر ۷۵ درصد کاهش یافته است

جاباما اخیرا گزارشی منتشر کرده است که نشان میدهد پس از جنگ ۱۲ روزه، بازار سفر و اقامت در کشور با افت چشمگیری روبهرو شده است و نه تنها حجم سفرها کاهش یافته، بلکه الگوی برنامهریزی مسافران نیز تغییر کرده است. دادههای منتشرشده حاکی از آن است که برنامهریزی کاربران برای سفر در همان هفته، هفته بعد و دو هفته بعد به ترتیب ۴۲، ۷۰ و ۸۳ درصد کاهش یافته است.
به گزارش دیامبرد، پلتفرم جاباما در تازهترین گزارش خود به بررسی وضعیت بازار سفر و رزرو اقامتگاه پس از جنگ ۱۲ روزه پرداخته است. این گزارش نشان میدهد که در پی این رخداد، نهتنها تعداد سفرها بهطور چشمگیری کاهش یافته، بلکه الگوی برنامهریزی برای سفر نیز دچار تغییرات اساسی شده است. دادههای منتشرشده حاکی از آن است که بخش قابل توجهی از افراد، سفر را از اولویتهای خود کنار گذاشته یا تصمیمگیری برای آن را به تعویق انداختهاند.
در واقع، جنگ و پیامدهای ناشی از آن موجب تغییر رفتار مسافران در چند سطح شده است: کاهش تمایل به صرف هزینه برای سفر، نگرانی از تداوم تنشها و احتمال لغو برنامهها، و در نهایت دشواری در پیشبینی شرایط آینده.
مقایسه بازه یک ماه قبل و بعد از جنگ نشان میدهد:
برنامهریزی برای سفر در همان هفته با ۴۲ درصد کاهش مواجه شده است.
برنامهریزی برای سفر در هفته بعد، ۷۰ درصد کاهش داشته است.
و برنامهریزی برای سفر در دو هفته بعد با ۸۳ درصد کاهش روبهرو شده است.

بر اساس این گزارش، عواملی مانند در اولویت نبودن هزینهکرد برای سفر در شرایط کنونی، ترس از وقوع جنگ و احتمال لغو سفر، تردید در تصمیمگیری و ناتوانی در برنامهریزی بهعنوان مهمترین دلایل تغییر الگوی برنامهریزی سفر عنوان شدهاند. همچنین، جنگ ۱۲ روزه باعث کوچک شدن کلی بازار سفر و اقامت شده است؛ به آن معنا که نهتنها تعداد کمتری از افراد تصمیم به سفر میگیرند، بلکه بازهی زمانی برنامهریزی برای سفر نیز کوتاهتر شده است.
مطالب پیشنهادی
هزینه اسپانسری در پادکستهای فارسی چقدر است؟