پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

ماجرای سانسور تبلیغات VOD کافه‌بازار در تلویزیون چه بود؟

سینا فایضی سینا فایضی
7 تیر 1399
زمان مطالعه: 4 دقیقه
ماجرای سانسور تبلیغات VOD کافه‌بازار در تلویزیون چه بود؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه

درحالی که کسب‌وکارهای ایرانی به‌واسطه شرایط اقتصادی روزهای بدی را می‌گذارنند، صداوسیما در اقدامی کم‌سابقه تبلیغات سرویس VOD کافه بازار حین بازی فوتبال را عملا سانسور کرد.

۵ تیرماه یکی از اعضاء تیم تحریریه دی ام برد حین تماشای بازی رئال-مایورکا شاهد اتفاق عجیبی شد. بخشی از تبلیغات دور زمین فوتبال برای تماشاکنندگان ایرانی شخصی سازی شده بود و که این بخش تبلیغات بخش ویدیوی کافه بازار بود، اما هر بار بعد از چند ثانیه نمایش تبلیغ این برند، تصویر قطع و تصویر آهسته گل بازی بخش می‌شد.

این تبلیغ در حساب توییتر دی‌ام‌ برد، منعکس شد و پس از آن واکنش‌هایی از سوی کاربران توییتر فارسی پیرامون این اتفاق رخ داد. اغلب این واکنش‌ها از همین سانسور حکایت می‌کرد. در ادامه واکنش‌های توییتری افراد مختلف را در رابطه با این موضوع می‌آوریم:

ماجرای سانسور تبلیغات VOD کافه‌بازار در تلویزیون چه بود؟ 1
اکانت توییتر دی ام برد

تبلیغ دور زمین #کافه‌بازار در بازی رئال-مایورکا! در این تبلیغ، بازار بخش ویدیو (VOD) خود را با شعار «تماشای رایگان فیلم و سریال در بازار» پروموت کرد. این نوع تبلیغ بصورت دیجیتالی، برای بینندگان یک یا چند کشور خاص کاستومایز و نمایش داده می‌شود.

ماجرای سانسور تبلیغات VOD کافه‌بازار در تلویزیون چه بود؟ 2
مدیرعامل کافه بازار

حمایت صدا و سیما از تولید ملی و کسب و کارهای داخلی فقط اونجاش که تبلیغ دور زمین فوتبال بازار و بقیه برندهای ایرانی رو هنگام پخش تلویزیونی سانسور می‌کنه. تبلیغ‌های خارجی اشکالی نداره. یعنی حاضره بیننده‌هاش شاکی بشن از نحوه پخش فوتبال اما اینا دیده نشه.

ماجرای سانسور تبلیغات VOD کافه‌بازار در تلویزیون چه بود؟ 3
حمید محمدی مدیرعامل دیجیکالا

از نظر صداوسیما تبلیغ برندهای آبجوسازی و شرط‌بندی در کنار زمین فوتبال بی‌اشکال است اما تبلیغ دیجی‌کالا، کافه‌بازار و اسنپ اشکال دارد و نیاز به سانسور. با این رویکرد رویای خلق برند ملی را باید فراموش کنیم.

ماجرای سانسور تبلیغات VOD کافه‌بازار در تلویزیون چه بود؟ 4
معاون وزیر ارتباطات و ‏رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران

صداوسیما در فوتبال #رئال_مایورکا تبلیغ شرکت ایرانی #کافه_بازار در اطراف زمین را سانسور کرده است! نابودی فرهنگ کم نبود، ضربه به اقتصاد هم در دستور کار قرار گرفته؛ شاید می‌ترسند «سو بشن»! به فهرست سانسورهایشان غیر از تماشاگر زن و ساز موسیقی؛ حالا #شرکت_ایرانی هم اضافه شده است!

ماجرای سانسور تبلیغات VOD کافه‌بازار در تلویزیون چه بود؟ 5
حسین مزروعی مدیرعامل آواگیمز

متاسفانه برخی نهادها که با پول ما اداره میشن کمر بستن به نابود کردن کسب و کارهای ایرانی. در سال جهش تولید

ماجرای سانسور تبلیغات VOD کافه‌بازار در تلویزیون چه بود؟ 6
مدیر روابط عمومی کافه بازار

پسرم وسط تماشای بازی #رئال_مایورکا با حرص‌ می‌پرسه: “این بازی که تماشاچی هم نداره، چرا هی صحنه تکراری پخش می‌کنند؟!” می‌گم: “دیدی دور زمین، یک لحظه آگهی «تماشای رایگان فیلم و سریال در بازار» اومد؟ بعدش دیگه نیومد.” #EPL_perimeter_advertising

ماجرای سانسور تبلیغات VOD کافه‌بازار در تلویزیون چه بود؟ 7
سجاد بنابی عضو هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت

باید منصف باشیم. تبلیغ شرکت‌ها باید با رعایت اصول تجاری باشه. آیا کافه بازار بدون قرارداد تجاری، تبلیغ سایرین رو انجام می‌ده؟ سؤال اینه که چرا چنین کنترلی در مورد برندهای خارجی انجام نمی‌شه؟

جواب معاون وزیر ارتباطات به توییت سجاد بنابی:

این استدلال هم می‌تواند نگاهی منطقی باشد؛ و البته پرسش صحیحی نیز طرح شده است. اینکه چرا چنین کنترلی برای برندهای خارجی نیست؟ به هر حال نمی‌شود با برندهای خارجی متفاوت از ایرانی برخورد کرد. وضعیت فعلی به نفع برند خارجی در برابر برند ایرانی است.

ماجرای سانسور تبلیغات VOD کافه‌بازار در تلویزیون چه بود؟ 8
توییت خبرگزاری فارس دراین‌باره:

یک منبع آگاه درباره موضوع تبلیغات دیجیتالی یک شرکت فعال در ایران در دورزمین فوتبال مسابقات لالیگا و حذف آن از آنتن رسانه ملی گفت: براساس ابلاغیه‌ای که نهادهای نظارتی به صداوسیما داده اند، این سازمان مجاز نیست چنین شرکت‌های داخلی را که در تبلیغات دور زمین این بازی بود تبلیغ کند.

توییت دوم

این شرکت‌ها که زمینه کارشان با اینترنت و شبکه‌های اجتماعی است و بامبلغی گزاف تبلیغات دورزمین را با استفاده از فناوری‌های گرافیکی در لالیگا خریده بودند، خودشان ازدلیل منع پخش تبلیغات‌شان آگاهی دارند و بهتر است با رفع مشکل‌شان از ظرفیت داخل استفاده کنند و دنبال دورزدن قانون نباشند.

توییت سوم

پخش تبلیغات فراگیر شرکت‌های بزرگی که زمینه اصلی آنها اینترنت و شبکه‌های اجتماعی است ابهامات زیادی دارد و وزارت ارتباطات باید لایحه‌ای برای تدوین قانون مشخص به مجلس بدهد. و الا صداوسیما در حذف آن قانونی عمل کرد.

ماجرای سانسور تبلیغات VOD کافه‌بازار در تلویزیون چه بود؟ 9
واکنش مدیر بازاریابی VOD کافه بازار در لینکدین

قرار بود دور زمین بازی رئال – مایورکا تبلیغ برندهای ایرانی پخش بشه که تبلیغ بخش ویدیو #کافه-بازار هم یکی از اونها بود. این مدل از تبلیغات کمتر توی ایران انجام شده و کانال نسبتا جدیدی با اکسپوژر بالا محسوب میشه.
مشکلات زیادی پیش روی بیزینسهای ایرانی هست و زمانی که یک کار جدید و جالب رو برای رشد دادن خودشون میخوان امتحان کنن، فکر نمیکنن مشکل اصلی تلویزیون کشورشون باشه که حتی بابت استریم بازی پول نمیدن اما با سانسور کردن فقط تبلیغات ایرانی و نه خارجی، مانع هر گونه پیشرفتی میشن.
این عکس قبل از سانسور شدن پشت هم تبلیغها گرفته شده و فقط چند لحظه تبلیغ دیده شد.

بخوانید  گزارش تپسل «افت 78 درصدی درآمد ویدی وود به دلیل قطعی اینترنت و فیلترینگ»
مدیانا
به اشتراک بگذارید:
سینا فایضی
سینا فایضی
یک بازاریاب نیمه هندی که مسئول مدیریت ارتباطات بازاریابی دی‌ام برد است.
نظرات

احمد علی همتی
احمد علی همتی

سلام وقت بخیر
کاشکی راجب این که اصلا این نوع تبلیغات VOD چی هستند هم یه اشاره ای می کردید

    سینا فایضی
    سینا فایضی

    سلام احمد علی عزیز
    ممنون از پیشنهادت
    می‌تونید با مراجعه به مقاله تبلیغات ویدیویی ما از طریق لینک زیر، از چیستی و انواع VOD اطلاع پیدا کنید.
    https://dmboard.media/online-ads/videoad/

    هادی مرادی
    هادی مرادی

    ممنون از بازخوردتون. با ادیت اضافه کردیم

محمد
محمد

بازار بی شک کارهایی ده برابر جدی تر و ناجوانمردانه تر بر علیه توسعه دهنده هاش انجام داده…
مثل اختصاص رتبه های برتر حذف بدون اخطار بسیاری از برنامه حذف برنامه های مذهبی به جرم ارسال تبلیغات نوتیفیکیشن حذف برنامه هایی که تبلیغات ادموب دارند یا به خارج بازار لینک دارند و دهها نمونه دیگر طبیعیست برای اعلام موجودیت این اعمال انجام می شود بازار هم باید ببینه توسعه دهنده با میلیون ها کاربر آماده ناجوانمردانست تبلیغش بره تو بازیهای لالیگا فقط سر بزرگ نمایی خروج ارز و نا امیدی برای توسعه دهنده هاش داره الان هم توسعه دهنده هاش شدن فیلیمو و نماوا

اسمارتک