ظفری ادامه داد: «نباید وضعیت بهگونهای باشد که شهرداری و ارشاد در امور تبلیغاتی در کار یکدیگر دخالت کنند، وظایف هر نهاد مشخص است و در حال حاضر ارشاد، کنترل محتوای تبلیغات در حوزه چاپ و بستهبندی را برعهده دارد. تبلیغات فقط به تبلیغات محیطی محدود نمیشود، بلکه تبلیغات تصویری، شنیداری، دیجیتال، برندینگ و حتی بستهبندی محصولها نیز بخشی از این حوزه هستند، همچنین نظارت بر تبلیغات ماهوارهای و فضای مجازی هم در حیطه وظایف دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی قرار دارد.»
مدیرکل دفتر تبلیغات وزارت ارشاد با اشاره به این موضوع که ساختارهای جدیدی در این وزارتخانه در حال شکلگیری است، گفت: «بهتازگی دستورالعمل جدیدی درباره تبلیغات فضای مجازی تدوین و ابلاغ شده که بر اساس آن، بخش تبلیغی فضای مجازی به دفتر تبلیغات واگذار و بخش رسانهای آن به اداره کل مطبوعات منتقل شده است.»
نباید بهصورت سلیقهای با کانونها برخورد شود
او ادامه داد: «برخی از کانونهای بزرگ تبلیغاتی در تهران ناگزیر به تعدیل نیرو شدهاند، بهطوریکه یکی از این مراکز ۳۵۰ نفر، و دو مرکز دیگر به ترتیب ۱۰۰ و ۸۰ نفر را تعدیل کردهاند، اگر حمایت اقتصادی صورت نگیرد، این روند گسترش مییابد. شهرداریها و صداوسیما نمیتوانند بهصورت سلیقهای با کانونها برخورد کنند، در مزایدهها و مناقصهها باید جایگاه حرفهای این کانونها بر اساس رتبهبندی مشخص شود. در درگاه ملی خدمات دولت، مجوز تأسیس کانون بهصورت رایگان صادر میشود، اما ارزیابی عملکرد سالانه ملاک اعتبارسنجی خواهد بود، همچنین در نظر داریم مانند نظامپزشکی و نظاممهندسی، یک نظام حرفهای برای کانونهای تبلیغاتی ایجاد کنیم که آموزش کارشناسان نیز بخشی از آن است.»
استفاده از چهرههای هنری در تبلیغات باید با مجوز رسمی انجام شود
ظفری همچنین عنوان کرد: «لازم به ذکر است که هرگونه استفاده از چهرههای هنری در تبلیغات باید با مجوز رسمی از دفتر تبلیغات وزارت ارشاد همراه باشد، هویت افراد باید احراز و سوءسابقه قضایی بررسی شود تا جلوی سوءاستفادههای احتمالی گرفته شود. تبلیغات در بستر فضای مجازی، شبکههای اجتماعی و سامانههای VOD نیز تحت نظارت قرار دارند و معاونت فضای مجازی وزارت ارشاد، فعالیت سکوها، پیامکهای تبلیغاتی و دیگر اشکال نوین تبلیغات را رصد میکند.»
مدیرکل تبلیغات وزارت ارشاد در پایان از برگزاری پنج تا شش رویداد تخصصی در حوزه تبلیغات در طول سال جاری خبر داد و گفت: «یک همایش، یک نمایشگاه و یک جشنواره ملی تبلیغات در تهران برگزار خواهد شد که به لحاظ ساختار و اهمیت، مشابه جشنواره فیلم فجر است و بهصورت بینالمللی دنبال میشود.»