صدرنشینی همراهاول در استفاده از اینترنت و مشتری مداری
فهرست مطلب
گزارش جامع موبایل مارکتینگ ایران بر اساس دادههای سال ۱۴۰۲ در گزارش سالانه ادتریس منتشر شده است. طبق دادههای این گزارش که با بررسی ۱۶۰ میلیون دستگاه ثبتشده در ادتریس تهیه شده، هفت دسته اپلیکیشنی مدنظر قرار گرفته است که شامل اپلیکیشنهای مالی، آموزش، ابزار، پخش فیلم، بازی، خرید و سبک زندگی میشود. تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۷۰۰ اپلیکیشن، بیشتر از ۶۰۰ میلیون کلیک، بیش از ۱۴۵ میلیون نصب و یک میلیارد نمایش در ادتریس به ثبت رسیده است.
مطابق یافتههای گزارش سالانه ادتریس، کاربران هنگام «نصب» و «استفاده» از اپلیکیشنها، بیشتر از اینترنت موبایل استفاده میکنند و مسئله مهمتر اینکه کاربران در تمامی هفت دستهبندی مالی، آموزش، ابزار، پخش فیلم، بازی، خرید و سبک زندگی بیشتر از اینترنت «همراه اول» استفاده کردهاند.
همراه اول و سامسونگ، پرطرفدارترینها
از مجموع دستگاههای ثبتشده در ادتریس، دستگاههای برند سامسونگ بیشتر از همه بودهاند که با اطلاعات سهم بازار گوشیهای تلفن همراه کشور همخوانی دارد.
دلیل حضورنداشتن برند آیفون در نمودار مربوط به برند گوشیهای مورداستفاده نیز تمرکز اپلیکیشنهای ایرانی بر کاربران سیستمعامل اندروید است.
در میان اپراتورها نیز همراه اول در مجموع تمامی دستهها پراستفادهترین اپراتور بوده است.
بر اساس گزارش مذکور، کاربران، چه در زمان نصب یک اپلیکیشن چه در زمان استفاده از آن، بیشتر از اینترنت موبایل استفاده میکنند. در واقع، هنگام نصب اپلیکیشن میزان استفاده از اینترنت همراه ۶۹ درصد و میزان استفاده از اینترنت ثابت ۳۰ درصد است. در زمان استفاده از اپ نیز میزان استفاده از اینترنت موبایل ۶۲ درصد و میزان استفاده از وایفای ۳۷ درصد است.
صدرنشینی همراه اول در نگه داشتن مشتریان
در بخش دیگری از این گزارش شاخص نرخ رشد از حاصل تقسیم نصب ماهانه بر تعداد کاربر فعال ماهانه به دست آمده است. این شاخص نشان میدهد در سال ۱۴۰۲ در مجموع، اپلیکیشنها تمایل بیشتری به نگهداشتن مشتری پیدا کردهاند تا اینکه در پی جذب مشتری جدید باشند. شاخص نرخ رشد نیز نشاندهنده تمایل هر دسته از اپلیکیشنها به رشد و توسعه کاربران جدید است. در این گزارش اشاره شده است که «کمتر بودن این مقدار لزوماً به معنی رشد کمتر نیست؛ بلکه میتواند به معنی تمرکز اپلیکیشن بر بازگرداندن کاربران خود باشد.»