یکتانت
اخبار گزارش‌ها
کلاس درس مهندسی هیجان

چرا تب سامبای آدیداس زود فروکش کرد؟

یاسمن منفرد یاسمن منفرد
مرداد ۲۶, ۱۴۰۴
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چرا تب سامبای آدیداس زود فروکش کرد؟

آدیداس با کفش «سامبا» نشان داد که یک محصول ساده می‌تواند فراتر از مد، تبدیل به نماد فرهنگی شود و مردم را به خود جذب کند. اما با همه‌گیر شدن این محصول، جذابیت و رمز و راز آن کم‌رنگ شد و محبوبیتش کاهش یافت. درسی که داستان سامبا به مارکترها می‌دهد این است که هیجان و ترندهای موفق، نتیجه برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت هوشمندانه هستند.

به گزارش دی‌ام برد، هنوز مدت زیادی از روزهایی که همه به دنبال کفش «سامبا» بودند، نگذشته است. این کفش به‌سرعت وایرال و از یک محصول ساده به یک «کفش محبوب» تبدیل شد. بسیاری از افراد می‌خواستند آن را در کمد خود داشته باشند؛ اما نکته مهم اینجاست که این موفقیت اصلا اتفاقی نبود و پشت آن یک برنامه‌ریزی دقیق و استراتژیک قرار داشت.

با این حال، حتی با وجود محبوبیت گسترده، آدیداس نتوانست هیجان و جذابیت اولیه سامبا را برای مدت طولانی حفظ کند و جذابیت بالای این کفش با همه‌گیر شدن آن کاهش یافت و به مرور کمرنگ شد. با این وجود، نحوه شکل‌گیری و ظهور سامبا همچنان درس ارزشمندی درباره خلق و مدیریت هیجان فرهنگی در دنیای مد به ما ارائه می‌دهد.

کفش کهن‌سال محبوب کارگران، کفش محبوب جوانان شد

جالب می‌شود وقتی بدانید که سامبا به لحاظ سن‌وسال حسابی قدیمی محسوب می‌شود و حدودا ۷۰ ساله است! این کفش در سال ۱۹۴۹ به‌عنوان کفش تمرینی فوتبال برای زمین‌های یخ‌زده متولد شد و اغلب توسط جوانان طبقه کارگر بریتانیا مورد استفاده قرار می گرفت. اما مرور زمان، مارکتینگ درست و یک بازطراحی اساسی جامعه هدف سامبا را تغییر داد. برگ برنده آدیداس، یک طراح بریتانیایی، جامائیکایی بود که سامبا را با جزئیات دقیق‌تر و کیفیت ساخت بالاتر بازطراحی کرد. نکته قابل توجه اینجاست که این تغییر تنها در رنگ نبود، بلکه یک «بازتعریف فرهنگی» بود. با قرار دادن این مدل در دنیای مد لوکس، آدیداس سامبا را به محصولی تبدیل کرد که همه آرزوی داشتنش را داشته باشند. آدیداس برای این کار، برنامه‌ای مشخص داشت. برنامه‌ای که شامل گام‌های عملی از جمله همکاری با یک طراح معتبر برای بازطراحی محصول، استفاده از افراد مشهور مثل بلا حدید، ارائه رنگ‌های جدید و جذاب مناسب TikTok و همکاری‌های مختلف برای جذب مخاطب گسترده بود.

در نهایت این استراتژی جواب داد. طبق آمار StockX، فروش محصولات زنانه آدیداس در بازار دست‌دوم در سال ۲۰۲۴ حدود ۵۰٪ افزایش یافت که عمدتاً به سامبا مربوط بود. از فشن‌شوها تا TikTok، سامبا همه‌جا دیده می‌شد، اما ماجرا یک سوی دیگر هم داشت که در نهایت کار دست سامبا داد؛ اشباع بیش از حد.

چرا تب سامبای آدیداس زود فروکش کرد؟ 1

اشباع بیش از حد کار دست آدیداس داد

وقتی سامبا همه‌جا پیدا شد و در شبکه‌های اجتماعی همه درباره‌اش صحبت می‌کردند، جذابیت و خاص بودنش کم شد. چیزی که قبلاً ویژه و محدود به یک گروه خاص بود، حالا در دسترس همه قرار گرفت و برای نسل Z که نسبت به مد بسیار حساس است، این همه‌گیرشدن معمولاً به معنای پایان یک ترند است.

آدیداس در این مرحله اشتباه کرد. مثل مدل‌های Stan Smith، Superstar و Gazelle، سامبا خیلی سریع و زیاد در دسترس قرار گرفت. این باعث شد کمیابی از بین برود و محبوبیتش سریع‌تر کاهش پیدا کند. آدیداس در ایجاد هیجان مهارت زیادی دارد، اما گاهی خیلی زود برای سود اقدام می‌کند.

بااین‌حال، این به معنای اشتباه بودن کل استراتژی نیست؛ فقط نشان می‌دهد چرخه محبوبیت سریع‌تر از انتظار حرکت کرده است. درس سامبا این است که در سال ۲۰۲۵، موفقیت در ایجاد یک ترند تنها به وایرال‌شدن وابسته نیست، بلکه به ساختن یک اکوسیستم فرهنگی بستگی دارد؛ جایی که محصول، مردم و پلتفرم‌ها به شکل هدفمند و هماهنگ با هم مرتبط باشند.

منبع: The Drum

به اشتراک بگذارید:
یاسمن منفرد
یاسمن منفرد
فارغ‌التحصیل اقتصاد هستم و مدتیه که به خبرنگاری مشغولم. دی‌ام برد به من فرصت خوبی داد تا دنیای مارکتینگ رو تجربه کنم.
نظرات

در حال بارگیری کپچا...

آسان‌پرداخت