راهنمای جامع ابزارهای بازاریابی ایران منتشر شد!

گزارشی تحت عنوان Martech Landscape بصورت سالانه در بسیاری از کشورهای دنیا منتشر می‌شود. این گزارش نشان می‌دهد که آن کشور چه ابزارهایی در زمینه بازاریابی دارد و این ابزارها را به ده‌ها بخش تقسیم می‌کند. در واقع Martech Landscape هر کشور، مرجعی‌ست دسته‌بندی‌شده از تمامی ابزارهای مارکتینگی آن کشور، و عصای دست مارکترها، دیجیتال مارکترها و صاحبین کسب‌وکار.
رسانه دی‌ام برد برای اولین بار این راهنمای جامع را تحت عنوان «راهنمای جامع ابزارهای بازاریابی ایران» یا همان Iran Martech Landscape گردآوری و منتشر کرده است! در واقع هر ابزار ایرانی در زمین بازاریابی آفلاین، بازاریابی دیجیتال، روابط عمومی، فروش، شبکه‌های اجتماعی، تحلیل داده، تبلیغات، سئو و… وجود خارجی دارد در این فایل به تفکیک آمده؛ بیش از ۵۰۰ ابزار ایرانی!

دانلود رایگان

مارتک لندسکیپ (Martech Landscape) در جهان

در آگوست سال ۲۰۱۱ برای اولین بار محتوایی در سطح وب منتشر شد که تا پیش از آن، کسی چیزی شبیهش را ندیده بود! این محتوا، یک سوپرگرافیک بود؛ نمایی تصویری و پرجزییات از لوگوهایی مختلف. تعداد این لوگوها بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ تا بود. این سوپر گرافیک توسط اسکات برینکر تهیه شده بود، فردی که امروز او را به عنوان «پدرخوانده مارتک» می‌شناسند. سوپرگرافیکی که او منتشر کرد یک شبکه منسجم از همه ابزارهای فناوری‌محوری بود که در حوزه مارکتینگ استفاده می‌شدند. حالا شما را برای اولین بار، با Martech Landscape ایران آشنا می‌کنیم!
بر اساس داده‌های وبسایت Chiefmartec.com در سال 2020 حدود ۸ هزار ابزار بازاریابی در جهان داشته‌ایم و این حاصل یک رشد ۵ هزار درصدی طی ۹ سال اخیر است! وقتی نقشه ابزارهای بازاریابی ایران را در کنار باقی کشورها می‌بینیم، درمیابیم که ایران در توسعه ابزارها بازاریابی پیشرو بوده و از لحاظ تعداد، از کشورهایی مانند آلمان و فرانسه هم پیشی گرفته است.

دانلود رایگان

اولین مارتک لندسکیپ یا همان «راهنمای جامع ابزارهای بازاریابی» ایران

شناخت ابزارهای مارکتینگ یا به‌ اصطلاح مارتک برای هر فردی که به خود عنوان «مارکتر» را می‌دهد ضروری است. از این رو ما به عنوان «رسانه تخصصی مارکتینگ ایران» از آذرماه سال 1399 شروع به تدوین جامع‌ترین لیست ابزارهای فعال ایرانی حوزه بازاریابی کردیم و حاصل آن فایلی شد که در این صفحه می‌توانید آن را رایگان دانلود کنید! این نقشه، ساختار استانداردی در تمام جهان دارد.

Martech Landscape دقیقا چیست؟

کلمه مارتک حاصل ادغام مارکتینگ و تکنولوژی است. مارتک لندسکیپ هم نقشه جامعی است که تمامی نرم‌افزارها و ابزارهای مارکتینگ را دربرمی‌گیرد. این ابزارها باید یک ویژگی مهم داشته باشند: مبتنی بر فناوری، ارزش افزوده‌ای از جنس خودکارسازی یک فعالیت داشته باشند و با تکیه بر زیرساخت فنی، فرآیندی را تسهیل کنند. از این رو آژانس‌های بازاریابی و بازاریابی دیجیتال در این لندسکیپ جایی ندارند.

امروزه یک نقشه جامع ابزارهای بازاریابی یا همان مارتک لندسکیپ استاندارد دارای 6 دسته مهم است. این 6 دسته درواقع، بخش‌هایی از مارکتینگ هستند که فرآیندشان به واسطه پیشرفت و گسترش ابزارهای تکنولوژیک، سریع‎تر رخ می‌دهد.

این نقشه، نقشه ابزارهای بازاریابی است؛ ابزارهایی که دستیار مارکترها در مسیر پرفراز و نشیب بازاریابی است، نقشه‌ای برای رسیدن به مقصد نهایی هر کسب‌وکار!

این نقشه چه بخش هایی دارد؟

  1. ابزارهای «تبلیغات و پروموت»

    این دسته از ابزارهای مارکتینگ تکنولوژی شامل پلتفرم‌هایی هستند که بازاریابی و تبلیغات را از طریق نفوذ برند و ارائه خلاقانه، بهینه‌سازی و ممکن می‌کنند. زیرمجموعه‌های این دسته، موبایل مارکتینگ، روابط عمومی، ابزارهای حوزه چاپ، تبلیغات در جستجو (سرچ‌اد) و تبلیغات شبکه‌های اجتماعی هستند.

  2. ابزارهای «محتوا و تجربه کاربری»

    یکی از گسترده‌ترین دسته‌ها در ساختار مارتک لندسکیپ، همین دسته است. در گستره این دسته، از ابزارهای ارسال ایمیل و پیامک گرفته تا پلتفرم‌های آتومیشن و سئو وجود دارد. درواقع کثیری از ابزارهای موجود در این دسته برای کسب‌وکار و بازاریابی حیاتی محسوب می‌شوند؛ چرا که پایه و اساس جمع‌آوری داده، تولید لید (سرنخ فروش)، فرآیند فروش و تعامل کاربر در ابزارهای همین دسته نهفته است. از زیرمجموعه‌های این دسته می‌توان به ایمیل مارکتینگ، بازاریابی محتوایی، ابزارهای سئو و ابزارهای تولید ویدیو اشاره کرد.

  3. ابزارهای «شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات»

    اين دسته ابزارهای بسیار متنوعی در خود جا داده است. ابزارهای اجتماع‌سازی و مدیریت اجتماع، اینفلوئنسرها، ایونت‌ها و برنامه‌های زنده، مدیریت تماس و چت‌بات‌ها موارد بسیار متفاوتی از یکدیگر هستند و بین فروش و وفاداری مشتری در حرکتند؛ اما چیزی که همه این موارد را به عنوان ابزارهای شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات در یک دسته جمع‌آوری می‌کند، ایجاد اجتماع و استفاده از ارتباطات برای گسترش، مدیریت و افزایش آگاهی برند است. سوشال‌مدیا مارکتینگ، نظارت بر سوشال‌مدیا، وبینارها و رویدادها، همه و همه مثال‌هایی برای این دسته هستند.

  4. ابزارهای «تجارت و فروش»

    ابزارها در این دسته به شکل مستقیمی با فروش واقعی کسب‌وکارها در ارتباطند و روی آن تاثیر می‌گذارند. پلتفرم‌های موجود در این دسته، وظیفه دارند فروش شما را -چه به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین- بهینه‌سازی و مدیریت کنند. این ابزارها عموما با سنجه‌های مرتبط با فروش کار خود را جلو می‌برند. ابزارهای تجارت الکترونیک، اتوماسیون بازاریابی و فروش، ابزارها و پلتفرم‌های ارزیابی فروش، همگی در این دسته هستند.

  5. ابزارهای «داده»

    داده‌ها می‌توانند یکی از مهم‌ترین دارایی‌های شما باشند که در طول فرآیند بازاریابی تولید یا بازتولید می‌شوند. شما به‌راحتی می‌توانید از داده‌های به‌دست‌آمده در راه کسب فروش و نفع بیشتر خود استفاده کنید. تمامی پلتفرم‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند، دسترسی، مدیریت و تجسم داده را هدف گرفته‌اند. برای مثال، ابزارهایی مثل داشبوردها، اینسایت‌ها، فرآیندهای تجسم داده، آنالیتیکس داده‌های موبایل و وب، CDPها، ابزارهای تجزیه و تحلیل داده -و به شکل جالبی- ابزارهای احزار هویت و حریم خصوصی در این دسته خودشان را نشان می‌دهند.

  6. ابزارهای «مدیریتی»

    ابزارهای مدیریتی عموما تیم‌های داخلی شما و شکلی که اعضا در این تیم‌ها با هم به همکاری و ارتباط می‌پردازند را رصد و ثبت می‌کند. بسته به اینکه شرکت شما چه ساختار و سلسله‌مراتبی داشته باشد، محور این ابزارها می‌تواند از ثبت زمان‌های مشخص کاری و مدیریت مالی تا نحوه استخدام کارمندان و اعضای جدید و شیوه ارتباط‌گیری آن‌ اعضا را شامل شود.

این نقشه، نقشه ابزارهای ما در اکوسیستم است؛ ابزارهایی که دستیار ما در مسیر پرفراز و نشیب بازاریابی است، نقشه‌ای برای رسیدن به مقصد نهایی هر کسب‌وکار.

    دانلود نسخه با کیفیت «نقشه جامع ابزارهای بازاریابی ایران» (Iran Martech Landscape)







    حامیان لنداسکیپ مارتک ایران

    گردآورندگان

    با همراهی

    درباره دی‌ام برد، منتشرکننده این گزارش

    دی‌ام برد متخصص حوزه فناوری بازاریابی و بلاکچین ایران است که به صورت مستقل به انعکاس اخبار بازاریابی، آموزش و انتقال تجربه در این حوزه می‌پردازد. دی‌ام برد ابتدای سال ۹۷ کارش را با هدف آگاه‌سازی هرچه بیشتر فعالان و علاقه‌مندان در زمینه مارکتینگ آغاز کرد.

    اگر فکر می‌کنید جای ابزاری در فایلی که دانلود کرده‌اید خالی است، از طریق فرم زیر ما را آگاه کنید. «راهنمای جامع ابزارهای بازاریابی ایران» در نسخه‌های بعدی، کامل‌تر خواهد شد.