زمان مطالعه: 5 دقیقه

مهیار محمدی، مدیر مارکتینگ فلایتیو از ری‌برندینگ این استارتاپ و چالش‌هایی که تغییر برند به همراه دارد، می‌گوید

فلایتیو، شرکت گردشگری آنلاین است که از سال 95 فعالیت خود را شروع کرده است، این استارتاپ به تازگی ری‌بردینگ انجام داده و از لوگوی جدید خود رونمایی کرده است. با مهیار محمدی، مدیر مارکتینگ فلایتیو به گفت‌وگو نشستیم تا برایمان از چرایی این تصمیم و چالش‌هایی که تغییر برند در تعامل با مخاطب ایجاد می‌کند، بگوید.

چرا بعد از 4 سال از فعالیت، تصمیم به ری‌برندینگ گرفتید؟

در این مدت ما هر لحظه را صرف تغییر، تحول و رشد کردیم. تمرکز ما بر روی خدمات‌رسانی باکیفیت و ارائه بهترین تجربه سفر به کاربران بوده. کاربرانی که هر روز در حال افزایش هستند و هر روز از خدمات ما استفاده می‌کنند. در دوره‌ای هستیم که صنعت گردشگری مدام در حال گسترش است. در چنین شرایطی، ما تصمیم گرفتیم که روند تحول خود را با سرعت بیشتری طی کنیم. یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های مورد تغییر، هویت بصری شرکت بود. از پالت رنگی گرفته تا لوگوی فلایتیو، همگی دستخوش تغییر شدند. ما باور داریم که هویت بصری می‌تواند پنجره‌ای برای درک بهتر اهداف و ماموریت یک شرکت باشد. برند موفق برندی است که بازتاب درستی از اهداف شرکت را به نمایش بگذارد که لوگوی قبلی ما این قابلیت را نداشت.

در تغییر هویت جدید، چه پیامی را به مخاطب منتقل می‌کنید؟

این هویت بصری تازه، چهار کیفیت شامل «مدرن، برتر، هیجان‌انگیز و باوقار» را به نمایش می‌گذارد. که هر کدام از آن‌ها پیام متفاوتی را منتقل می‌کند. برای مثال

  • مدرن: فلایتیو با نگرشی مدرن بر زیرساختی مدرن ایجاد شده و این دیدگاه، منجر به خدمات‌رسانی بهتر می‌شود.
  • برتر: هدف همیشگی فلایتیو، ارائه خدماتی بوده که سطح کیفی آن مختص به فلایتیو است.
  • هیجان‌انگیز: در فلایتیو همیشه تلاش می‌کنیم که تجربه‌ای هیجان‌انگیز و تازه از سفر را ارائه دهیم.
  • باوقار: هویت و فرهنگ داخلی فلایتیو شامل کیفیتی باوقار است که ارتباط بین مشتری و برند را گسترش می‌دهد و به ما کمک می‌کند که درک بهتری نسبت به خواسته‌ها و اخلاقیات کاربر داشته باشیم.
ری‌برندینگ فلایتیو
هویت بصری تازه فلایتیو چهار کیفیت «مدرن، برتر، هیجان‌انگیز و باوقار» را به نمایش می‌گذارد.

با توجه به اینکه کسب وکارها با لوگو خود در بین مخاطبان شناخته می‌شوند، آیا ری‌برندینگ تاثیرات منفی در جذب مشتریان یا ارتباط با کاربران ندارد؟

تغییر برند از دو جهت می‌تواند تاثیرات منفی از خود به جای بگذارد. یکی ارتباط برقرار کردن کاربران با لوگوی جدید و دیگری شناخته شدن لوگو توسط مشتریان.

در تغییر برند فلایتیو با توجه به بنچ‌مارک‌هایی که انجام شد به این نتیجه رسیدیم که لوگو جدید تا حد خوبی می‌تواند، انتظارات مشتریان را برطرف کند و مخاطبان با آن ارتباط خوبی برقرار کردند. پیش از رونمایی از لوگو جدید، طی پرسش‌نامه آنلاین چند لوگوی طراحی شده را به مخاطبان معرفی کردیم و درصد بالایی از مشتریان با لوگو موردنظر مبنی بر معرفی یک استارتاپ گردشگری ارتباط برقرار کرده بودند.

 یکی دیگر از چالش‌ها شناخته‌شدن برند جدید و ایجاد محبوبیت آن در بین مخاطبان است. این چالش زمانی که اسم برند تغییر می‌کند بسیار پررنگ است یا لوگویی که از جایگاه ویژه‌ای در بین عام برخوردار باشد. اما فلایتیو این مورد را هم به خوبی پشت سر گذاشت. به این صورت که فلایتیو اسم خود که مشخصه اصلی آن است را حفظ کرده و با طراحی برندی که گویای بیشتری از اهداف این شرکت است، توانست ارتباط لازم را با مخاطبان خود برقرار کند. این برند جدید به یاد مردم خواهد ماند.

ری‌برندینگ فلایتیو
لوگو قدیم و جدید فلایتیو

در طراحی لوگوی جدید چه نکاتی را مدنظر داشتید؟

هویت بصری هر برند، پنجره‌ای به تفکرات و دیدگاه‌های آن برند است. لوگو نقش تاثیرگذاری در درک درست یک هویت بصری دارد. با این دیدگاه، باید لوگویی طراحی می‌کردیم که توانایی بازخوانی اهداف و آینده برند را داشته باشد. سه ستون اصلی در طراحی این لوگو وجود دارد. تمرکز ما بر روی شکل زمین و گردشگری است. هر دو از اهمیت بالایی برای صنعت گردشگری برخوردار هستند. در ادامه بر روی خدمات ارائه شده فلایتیو تمرکز کردیم. لوگوی تازه فلایتیو دید کاملی به تنوع خدمات ما رزرو بلیط هواپیما ، هتل، قطار و اتوبوس ارائه می‌دهد. در پایان فرم لوگو، توانسته هیجان و سرزندگی که در برند فلایتیو وجود دارد را نمایش دهد. در رنگ آمیزی هم طلوع و غروب آفتاب را الگو قرار دادیم و از چهار رنگ آبی، القاکننده حس آرامش و مورد استفاده تجارت‌های الکترونیک؛ نارنجی، نماینده حس و حال سلامتی، انرژی و سرزندگی؛ قرمز، بیانگر اعتماد‌به‌نفس، جسارت و احساسات شدید؛ بنفش، رنگی ارزشمند که به دلیل سختی استخراج رنگی سلطنتی بوده و کیفیت محصول ارائه شده را نمایش می‌دهد؛ استفاده کردیم.

در طراحی لوگو کپی‌برداری زیادی به چشم می‌خورد و بسیاری از شرکت‌ها با تغییری جزئی از سازمان‌های دیگر، لوگوی خود را طراحی می‌کنند، در طراحی لوگو جدید فلایتیو تا چه میزان قانون کپی برداری رعایت شده است؟

در طراحی لوگو جدید فلایتیو بیش از 4هزار برند را بررسی کرده و 300 اسکیچ مختلف طراحی شد که در نهایت به 12 لوگو رسیدیم که گویای منظور و اهداف شرکت بودند. هدف و تمرکز اصلی ما در طراحی لوگوی فلایتیو، داشتن لوگویی بوده که بیشترین ارتباط را با مخاطبان برقرار کند وگرنه هر کدام از آن 12 لوگو چندین نمونه‌ی مشابه در چند هزار لوگوی داخلی و خارجی بررسی شده‌ی ما داشتند. یکی از نکاتی که در طراحی مدنظر ما بود، استفاده نکردن از هواپیما، پرنده و کاراکترها بود؛ زیرا که هدف فلایتیو انتقال پیام به صورت مفهومی است نه نشان دادن محصول. به زودی ویدیوی کاملی از ایده پردازی تا طراحی کامل منتشر می‌شود.

ری‌برندینگ فلایتیو
ایده رنگ‌های لوگو فلایتیو برگرفته از طلوع و غروب آفتاب

پس از رونمایی از برند جدید فلایتیو، کمپینی هم این شرکت برگزار کرد. درباره این کمپین جدید کمی توضیح دهید؟ دستاوردتان از این کمپین به چه صورت بود؟

هدف از برگزاری کمپین جدید معرفی برند جدید و تعامل بیشتر با مخاطبان بود. به نوعی قصد ما این بود، در زمانی که صنعت گردشگری در کما به سر می‌برد، پیام حضورمان و همدلی با آن‌ها را به گوش مخاطبان برسانیم. ارزش از نظر ما همیشه مادی نیست بلکه تبادل ارزش به حضور مخاطبان در کنار فلایتیو است. کمپین تا به امروز با استقبال بسیار خوبی روبرو شد. در این مدت شاهد افزایش بازدید سایت، انگیجمنت شبکه‌های اجتماعی و نرخ مثبت رشد اپ بودیم.

برای راه‌اندازی کمپین به این شکل چه هزینه‌ایی موردنظر است؟

با توحه به قراردادهای فلایتیو با شرکت‌های مختلف نمی‌توان عدد دقیقی ارائه داد اما به صورت خلاصه برای اجرای کمپین‌های از این دست بودجه‌های میلیاردی نیاز است.

16606

1 کامنت برای “بررسی ری‌برندینگ فلایتیو

  1. یعنی همین که ما لوگو برندمون رو تغییر بدیم میشه ریبرندینگ؟
    الان brand essence چیه؟
    brand purpose چیه؟
    ارزش های برند فلایتیو چی بوده و الان می خواد به کدوم سمت حرکت کنه؟
    نمی دونم چرا تو ایران هوبت بصری یک برند رو که تغییر میدن کلی تو بوق و کرنا می کنن که ما ریبرندینگ کردیم! دوست عزیز این ریبرندینگ نیست بلکه تغییر هویت بصریه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *