گفت‌وگو با حمیدرضا احمدی بنیان‌گذار ایوند درباره رشد 1200 برابری رویدادهای آنلاین دراین پلتفرم

⏱زمان مطالعه: 5 دقیقه

ایوند یک سامانه آنلاین برای افرادی است که یا قصد برگزاری رویداد دارند یا می‌خواهند در رویدادهای مورد علاقه خود شرکت کنند. از سال 94 حمیدرضا احمدی ایوند را راه‌اندازی کرد که تا پیش از شیوع بیماری کرونا، روزانه برگزاری یک رویداد فیزیکی و ۱۲۰ رویداد آنلاین را مدیریت می‌کرد. در حال حاضر هم که از رویدادهای فیزیکی خبری نیست، به گفته حمیدرضا احمدی، مدیرعامل ایوند این استارتاپ مدیریت برگزاری ۵۵ رویداد آنلاین را انجام می‌دهد و به صورت همزمان می‌تواند به 400 نفر خدمات ارائه دهد. او می‌گوید که پیش از پیدا شدن ویروس کرونا خدمات آنلاین تنها یک درصد درآمد آن‌ها را تامین می‎کرد، اما در حال‌حاضر تنها منبع درآمد شرکت شده است. همچنین این پلتفرم در دوران کرونا میزبان بیش از ۲۵۰۰ وبینار بوده است. او معتقد است که در پساکرونا تمامی رویدادها به شکل ادغامی از فناوری‌های برگزاری وبینار و رویداد فیزیکی برگزار خواهد شد. 

 در ادامه به گفت‌وگوی احمدی با دی‌ام برد می‌پردازیم که در آن از تغییر استراتژی فروش این کسب‎وکار در روزهای کرونایی و کانال‌های بازاریابی می‎گوید:

با توجه به ماهیت فعالیت ایوند، در دوران کروناچه رویکردی پیش گرفتید؟

 ایوند در قالب یک مارکت پلیس فعالیت می‌کند و ابزارهایی را به برگزارکنندگان مختلف ارائ می‌دهد. از ورکشاپ‌های کوچک 5 نفره تا رویدادهای ملی5 هزار نفر.

تا پیش از شیوع بیماری کرونا، 99 درصد رویدادها به شکل حضوری در یک سالن کنفرانس برگزار می‌شد و افرادی که علاقه مشترک به یک تولید محتوا داشتند؛ با هم ارتباط برقرار می‌کردند. اما از اسفند ماه و ورود ویروس کرونا به کشور ماجرا تغییر پیدا کرد. در هفته دوم اسفندماه با شیوع بیماری کرونا، شاهد کنسل شدن رویدادها بودیم. یک سوم رویدادها که به صورت کامل کنسل شدند؛ یک سوم دیگر آن را به تعویق افتادند، به مابقی رویدادها هم کمک کردیم تا به صورت مجازی برگزار بشوند.

آغاز ثبت نام هفتمین رویداد تخصصی دیجیتال مارکتینگ (DM talk 7)

در دوران شیوع بیماری کرونا تعداد رویدادها تا چه میزان کاهش پیدا کرد و رویدادهای آنلاین تا چه اندازه رشد کرده‌اند؟

پیش از این دوران برگزاری وبینار‌ها بخش کوچکی از بازار ایوند بودند و ما سرمایه‌گذاری روی آن نکرده بودیم. اما با ادامه دار شدن دوران کرونا، ما شروع به توسعه وبینارها کردیم، از این جهت که بسیاری از برگزارکنندگان مخاطب خود را در ایوند داشتند، با ابزار تبلیغاتی ایوند آشنا بودند، روی ایوند ماندند و رویدادهای خود را به صورت مجازی برگزار کردند. از مزایای رویدادهای مجازی قیمت پایین اجاره سالن، پذیرایی کمتر و قیمت ارزان آن است. اما بسیاری از افراد هم در حال حاضر از برگزار کردن رویدادها استعفا داده‌اند و حضوری آن را ترجیح می‌دهند؛ آن‌ها معتقد هستند که بسیاری از محتوا را نمی‌توان از طریق وبینارها به مخاطب انتقال داد.

تعداد رویدادها در ایوند کمتر شده است، 80 درصد رویدادها در دوارن کرونا افت کرده است. اما جالب است بدانید که با این افت، تعداد شرکت‌کننده‌ها افزایش پیدا کرده است و به نظر می‌رسد علت آن دسترسی آسان‌تر و ارزان‌تر شرکت‌کننده‌ها به وبینارها است.

در حال حاضر 100 درصد رویدادهای ایوند به صورت مجازی است که رشد آن نسبت به سال پیش یک عدد نجومی برابر1200 درصد است.

برای استقبال برگزارکننده‌ها از رویدادهای آنلاین چه برنامه‌هایی اجرا کردید؟

تجربه‌کاربری ایوند را ارتقا دادیم. برای مثال ویرایش اتاق مجازی یکی از این کارها بود. بعضی از رویدادهای بزرگ آنلاین نیاز به استودیو داشتند که با همکاری استودیو وی‌کست امکان استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای و فضای مناسب را برای آن‌ها فراهم کردیم. همچنین قرار است که امکان نتورکینگ را برای رویدادهای آنلاین فراهم کنیم. به این صورت که کاربران یک رویداد پروفایلی بسازند و از آن قسمت با بقیه افراد به جز استاد و سخنران‌ها بتوانند ارتباط برقرار کنند. یکی دیگر از اقداماتی که در ایوند انجام دادیم، پر رنگ کردن نقش اسپانسر روی بنرها و ابزارهای مختلف است که حامی رویدادها هم بتوانند به خوبی نشان داده شوند و انگیزه‌ای برای حمایت از بقیه رویدادها هم داشته باشد.

استراتژی‌های بازاریابی پیش‌رویتان چیست؟

در استراتژی بازاریابی ایوند، بعد محصول‌ پررنگ است. هرچند که روی سئو، خرید گوگل ادز و تبلیغات کار کردیم. اما تمرکز ما روی تیم محصول و گروه فنی است. در واقع باور ما این است که اگر ایوند بتواند ابزارهای مناسب به کاربران بدهد، آن‌ها بیشتر به سمت ایوند می‌آیند و هزینه‌های مارکتینگ هم تا حدودی کاهش پیدا می‌کند. از ابتدای ایوند تاکنون مهم‌ترین محصول مارکتینگ انتقال تجربه کاربران به ما و فراهم کردن نیازهای آن‌ها بوده است. همچنین در دوران کرونا تعادلی بین نیازهای شرکت ‌کنندگان و برگزارکنندگان برقرار کردیم و ابزارهایی که مورد نیاز آن‌ها مانند نتورکینگ را برای آن‌ها فراهم کردیم. از این رو ایوند را یک مارکت پلیسی می‌دانیم که هم قبل و بعد از رویداد به شرکت‌کنندگان امکاناتی می‌دهد و هم برای نیازهای آن‌ها ارزش قائل است.

بیشترین رویدادهایی که در ایوند اطلاع رسانی می‌شوند از چه جنسی هستند و چه مخاطبانی دارند؟

بیشترین رویدادهایی که در ایوند اطلاع‌رسانی می‌شود، رویدادهای کارآفرینی، تکنولوژی، مدیریت و دیجیتال مارکتینگ است. در حال حاضر رویدادهای پزشکی، روانشناسی و موفقیت هم در حال رشد هستند. در دوران کرونا بیشتر رویدادها کوچکتر، ارزان‌تر و بدون اسپانسر برگزار می‌شود. البته سوددهی هم دارند اما نقش اسپانسر بسیار کم‌رنگ شده است. شاید با فراهم کردن ابزاری که حمایت‌کننده‌ها را پررنگ‌تر نشان بدهند، این مسئله تا حدی حل شود.

بهترین کانال بازاریابی شما برای جذب مشتری و برگزارکننده چه چیزی است؟

از نظر من بهترین کانال معرفی برگزار کننده‌ها به هم و کمک معرفی برگزار کننده به مخاطب‌ است. ابزارهایی در ایوند موجود است که برگزار کننده‌ها می‌توانند با آن تبلیغات انجام دهند، برای مخاطبان خود دعوت نامه ارسال کنند. بهترین راه برای جذب مخاطب معرفی ایوند توسط خود برگزارکننده‌ها بوده است.

از نظر شما بهترین‌ کانال‌های بازاریابی برای یک برگزار کننده رویداد چه چیزهایی است؟

اطلاع‌رسانی رویداد موضوعی بزرگ به شمار می‌آید. زیرا که رویدادهایی بسیار زیادی وجود دارد و با توجه به قسمت و محتوای خود نحوه تبلیغ آن‌ها با هم فرق دارد. در ایوند به برگزار کننده ابزاری می‌دهیم تا بتواند آمار جذب مخاطب خود را از طریق کانال‌های مختلف به دست آورد. نظرسنجی پس از هر رویداد برگزار می‌شود که برای شناخت با مشتریان است. موفق‌ترین برگزار کننده‌ها افرادی هستند که با آزمون و خطا توانستند رویدادی را بسازند که مخاطب زیادی دارد.

با توجه به تجربه شخصی رویدادهایی مانند استارتاپ‌ویکند و جشنواره وب و موبایل به مرور توانسته‌اند که مخاطب جذب کنند و این را باید همه برگزار کنندگان به یاد داشته باشند. مهم‌ترین نکته برای هر فردی که رویداد برگزار می‌کند، این است که بتواند رویداد با کیفیتی برگزار کند.

آیا درصد کمیسیون برگزار کننده در رویداد آنلاین و غیرآنلاین به یک میزان است؟

درصد کمیسیون آنلاین و حضوری یکی است. تغییر هزینه‌ای که در حال حاضر ایوند دارد، مربوط به اجاره‌ای سالن‌های مجازی برای رویدادهای آنلاین است که در صورت نیاز می‌توانند از ایوند استفاده کنند. این سالن مجازی هم از طریق اسکای روم و برای رویدادهای بزرگتر استودیو وی‌کست است.

از سیستم همکاری در فروش ایوند تا چه میزان استقبال شده است؟

از سیستم همکاری فرش در ایوند استقبال زیادی نشده است و تنها برخی از رویدادهایی که با این ابزارها آشنا هستند؛ از این همکاری در فروش استفاده می‌کنند. اما به صورت کلی بیشتر رویدادها با این ابزارها آشنا نیستند که دلیل آن هم می‌تواند پیچیدگی آن باشد و هم نبود نتورکینگ کافی کاربران برای نتیجه گرفتن بهتر از این سیستم.

چقدر به سمت آتومیشن بازاریابی و هوشمندسازی و هدفمند کردن پیام‌های ارسالی برای کاربران رفته‌اید؟

از سال گذشته تمرکز خود را روی اتومیشن بازاریابی، هوشمند سازی، هدفمند کردن پیامک‌ها ارسالی گذاشتیم. برای مثال در ابتدا وقت زیادی روی بازاریابی ایمیل گذاشتیم که در حال حاضر با ورود افرادی که با تکنولوژی آشنا نیستند به این صنعت؛ دیگر تاثیرگذاری زیادی ندارد. از سوی دیگر در ایران تبلیغات از سمت پیامک هم زیاد و هم گران است و هم اینکه بیشتر کاربران دریافت تبلیغات پیامکی را مسدود کرده‌اند.

روی پوش نوتیفیکشن هم کارهایی انجام دادیم. اما به طور کلی یک کانال مناسب برای تبلیغات وجود ندارد و شرکت‌ها باید برای رساندن پیام خود به کاربران، از روش‌هایی مختلف استفاده کنند که البته این خود زمان‌بر است.

رویداد دی‌ام تاک، روی پلتفرم ایوند برگزار می‌شود. شما می‌توانید برای ثبت‌‌نام زودهنگام با استفاده از کد 20 درصدی DMmembers از اینجا ثبت‌نام کنید. همچنین ویدیوی کامل رویداد در اختیار شرکت‌کنندگان قرار خواهد گرفت.

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید