پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
رویدادهای آنلاین

گزارش گفتگوی کلاب‌هاوس با موضوع «جذب کاربر در اپلیکیشن‌ها، تکنیک‌ها و تجربه‌ها»

تحریریه دی‌ام‌برد تحریریه دی‌ام‌برد
7 آذر 1400
زمان مطالعه: 7 دقیقه
گزارش گفتگوی کلاب‌هاوس با موضوع «جذب کاربر در اپلیکیشن‌ها، تکنیک‌ها و تجربه‌ها»
زمان مطالعه: 6 دقیقه

مطلبی که می‌خوانید گزارشی است از رووم دی‌ام‌برد با حضور ساناز نیک‌نیا مسئول تبلیغات اپلیکیشن سیگنال، مهدی خانی مدیر تبلیغات در بازار، سهیل جعفری مدیر ارشد دیجیتال مارکتینگ اسنپ‌فود، حمید درزی مدیر مارکتینگ سابق همراه کارت(مدیرمارکتینگ فعلی بلوط) و هادی مرادی سردبیر رسانه دی‌ام‌برد که پیرامون موضوع “جذب کاربر در اپلیکیشن‌ها: تکنیک‌ها و تجربه‌ها” به گفت‌وگو پرداخته‌اند.

حمید درزی

گزارش گفتگوی کلاب‌هاوس با موضوع «جذب کاربر در اپلیکیشن‌ها، تکنیک‌ها و تجربه‌ها» 1 جذب کاربر یک فرآیند دائمی است. همراه کارت از روز اول به هر کانال مناسب خود به دید کانال دائمی نگاه کرده و بودجه‌ای را به آن اختصاص داده، که از جمله آن می‌توان به سرچ ادز کافه‌بازار اشاره کرد.

از چالش‌های تبلیغات می‌توان به کسب‌وکارهای نوظهوری اشاره کرد که بدون برنامه‌ریزی با بودجه بالا بسترهایی مثل تبلیغات در جستجو کافه‌بازار را فقط می‌توانند برای مدتی از دسترس کسب‌وکارهای مشابه خارج کنند، چرا که مبلغ پیشنهادات جذب را بالا می‌برند. ولی در نهایت به دلیل بدون برنامه هزینه کردن و پیش رفتن با شکست روبرو خواهند شد.

زمانی که شما تعداد کاربر را در سرچ‌ادز کافه‌بازار افزایش می‌دهید هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند ولی همواره کافه‌بازار بهره‌وری مناسبی دارد و بستر خوبی برای اپلیکیشن‌هاست. باید به خاطر داشت نباید هزینه جذب یک کاربر از میزان سودی که آن کاربر برای کسب‌وکار ما در طول زمان می‌تواند داشته باشد بیشتر شود.

از جمله تجربیات بد برای یک اپلیکیشن می‌تواند تبلیغات بیلبوردی باشد که شما میلیاردها تومن خرج می‌کنید و میزان نصبی که دریافت می‌کنید شاید به هزار عدد نرسد، زمانی که شما به اندازه کافی شناخته شده باشید این نوع از تبلیغات هم برای شما ممکن است مناسب باشد ولی در حالت کلی نتایج خوبی برای افزایش نصب ندارد.

سهیل جعفری

گزارش گفتگوی کلاب‌هاوس با موضوع «جذب کاربر در اپلیکیشن‌ها، تکنیک‌ها و تجربه‌ها» 2

جذب کاربر یک فرآیند همیشگی در سازمان است، کمپین‌‌هایی که در سازمان اجرا می‌شوند مخصوصا کمپین‌های دائمی و بلند مدت باید با برنامه‌ای منظم ماهانه، دوماه یکبار و… بازبینی شوند تا جهت آن را همسو با تغییرات کسب‌وکار سازد.
کمپین برنامه‌ای است که هدف دارد و برای آن تحقیقاتی انجام شده و استراتژی‌هایی تعیین شده و برای استراتژی‌ها، تاکتیک‌هایی طراحی شده است.

در بحث‌های مارکتینگ نمی‌شود یک نسخه کلی و موثر برای تمام تیم‌ها پیچید چرا که نحوه‌ی بازاریابی در هر کسب‌وکار متفاوت است. این که ما برای کسب‌وکارمان چه کانال جذبی را انتخاب کنیم بستگی به این دارد که مشتریان هدف ما در چه رسانه‌ای حضور دارند و مهم‌تر از رسانه، شما باید توجه کنید که کاربر را با چه محتوایی می‌توانید جذب کنید! ما پس از انجام اینگونه تحقیقات لازم برای اجرای یک کمپین همه‌ی کانال‌ها را به خط می‌کنیم از گوگل ادز گرفته تا تبلیغ در بازار و… .

یکی دیگر از روش‌هایی که ما می‌توانیم نصب مستقیم بگیریم این است که یک لندینگ بسازیم و با تبلیغات مستقیم CPC از سایت خودمان نصب بگیریم یا مخاطبان را به اپ‌استورها هدایت کنیم.
برای تبلیغات In app می‌توانید از شرکت‌هایی همانند تپسل استفاده کنید برای انواع دیگر تبلیغات از شرکت‌های خارجی که ترافیک ایرانی دارند نیز می‌توانید استفاده کنید البته این ارتباط مستقیمی به این دارد که مشتری شما در چه فضایی فعالیت می‌کند.

بخوانید  آشنایی با طول عمر مشتری یا CLV و ارزش آن برای کسب‌وکارها

مهدی خانی، مدیر تبلیغات در کافه‌بازار

گزارش گفتگوی کلاب‌هاوس با موضوع «جذب کاربر در اپلیکیشن‌ها، تکنیک‌ها و تجربه‌ها» 3

با توجه به تجربه‌ چند ساله در ارتباط با مشتریان مختلف می‌توانم بگویم هر تیمی به شکل‌های مختلف دغدغه جذب مخاطب دارند، گروهی به دنبال روش حفظ مخاطبان خود و گروهی به دنبال یافتن کانال جدید برای جذب کاربر هستند.
همواره به توسعه‌دهندگان مشاوره داده می‌شود که از تک‌تک کانال‌ها استفاده کنند. اما نکته‌ی حائز اهمیت سلامت کانال جذب است! سلامت کانال جذب به این معنی است که روش جذب مخاطب درستی داشته باشید، یعنی یک پیام به روش و قالب مناسب به مخاطب ارسال شود تا او با تصمیم خودش برنامه را نصب کند اگر این پروسه به شکل درستی طی نشود نرخ ریزش بسیار بالا خواهد بود.

جذب کاربر از هر کانالی امکان‌پذیر است به شرطی که پیام مناسب از بستر مناسب به دست مخاطب هدف برسد و برای نگه داشتن این کاربرهای جذب شده برنامه‌ی مناسبی تدارک دیده شده باشد.

در بین کانال‌های جذب، جستجو در اپ‌استورها بهترین نتایج را برای کسب‌وکارها داشته چرا که مخاطب طبق نیاز خود یک کلمه کلی را سرچ می‌کند و مرتبط‌‌‌‌‌ترین برنامه را نصب می‌کند این نوع جذب، نرخ تبدیل بسیار بالایی دارد.
جذب کاربر از هر کانالی امکان‌پذیر است به شرطی که پیام مناسب از بستر مناسب به دست مخاطب هدف برسد و برای نگه داشتن این کاربرهای جذب شده برنامه‌ی مناسبی تدارک دیده شده باشد.

در تیم‌هایی که متخصصین بازاریابی استفاده می‌کنند بودجه آگاهانه‌تر به کانال‌ها اختصاص داده می‌شود چرا که با تخصیص بودجه معقول برای هر کانال تستی از نرخ بازدهی آن کانال برای کسب‌وکارشان می‌گیرد. و بودجه اصلی به پربازدیدترین و با کیفیت‌ترین کانال اختصاص می‌دهند.
زمانی، دغدغه فقط نصب برنامه بود ولی امروزه متوجه هستیم چیزی که سبب سوددهی است جذب کاربر مرتبط است.

برای بیان اهمیت کانال جذب جستجو در اپ‌استور باید بگویم که در سال گذشته در اپ‌استور کافه‌بازار ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون سرچ صورت گرفته که ۲۳ میلیون آن در تبلیغات در جستجو منجر به نصب گردیده و خود اپلیکیشن بازار ۴۴ میلیون نصب فعال دارد.

همین آمار و ارقام نشان دهنده ی اهمیت جذب کاربر از طریق تبلیغات در جستجوی بازار است که بسیاری از توسعه دهنده ها به صورت مستمر و هدفمند از این کانال استفاده می کنند

search ads کافه بازار با سابقه ۴ ساله شناخته‌شده‌ترین کانال تبلیغات کافه‌بازار است و پس از آن سرویس گشت‌وگذار یا همان Discovery ads و تبلیغات ویدیویی که به صورت pre roll (پیش رول) و Mid roll(میانه رول) از جمله بسترهای تبلیغاتی کافه‌بازار است. به زودی در تبلیغات گشت‌وگذار امکان مورد هدف قرار دادن کاربرهای یک شهر خاص امکان پذیر خواهد شد.

در اپ استور بازار به زودی سرویس هوشمند تبلیغاتی معرفی خواهد شد که مناسب کسب و کارهایی می باشد که نیروی متخصص بازاریابی یا منابع لازم برای بهینه کردن روزانه کمپین هایشان را ندارند
این سیستم که مکمل سرویس تبلیغات در جستجوی بازار محسوب می شود با هدف نمایش آگهی دهنده در کلمات جستجو شده توسط کاربران می باشد با این تفاوت که قیمت مورد انتظار به ازای هر نصب توسط توسعه دهنده مشخص می شود و بودجه به کمپین ها تخصیص داده می شود، دیگر نیازی به بهینه کردن و تعریف کلمات در کمپین توسط توسعه دهنده ندارد و این سیستم به صورت هوشمندانه براساس نتایج جستجو اقدام به جذب کاربر می نماید.

شما برای تبلیغات در بستر کافه‌بازار می‌توانید به طور مستقیم به سایت کافه‌بازار و ارتباط با بخش B2B مراجعه کنید یا به وسیله ادنتورک‌های تپسل در سرچ‌ادز و برای تبلیغات گشت‌وگذار آژانس دیما برنامه تبلیغات تنظیم کنید.

برخی اوقات مارکترها احساس می‌کنند که هزینه تبلیغات کافه‌بازار مبلغ بالایی می‌باشد باید به این مسئله توجه کرد که در یک سال اخیر کاربرهای کافه‌بازار ۲۰ درصد افزایش یافته یعنی به مخاطبان شما نیز افزوده شده و علاوه‌بر آن در هر موضوع باید توجه کرد که شما چه تعداد رقیب دارید و بودجه‌ای تبلیغاتی آن‌ها به چه صورت است که در این صورت متوجه می‌شوید قیمت تبلیغات معقول می‌باشد، در حالت کلی هزینه هر نصب بین ۲ تا ۴ هزار تومان است و  برای دریافت رنج قیمت در دسته‌بندی‌های مختلف  موضوعاتی می‌توانید به سایت بینش بازار مراجعه کنید.

ساناز نیک‌نیا

گزارش گفتگوی کلاب‌هاوس با موضوع «جذب کاربر در اپلیکیشن‌ها، تکنیک‌ها و تجربه‌ها» 4در اپلیکیشن سیگنال ۵۰ درصد تبلیغات بر روی کانال جستجوی کافه‌بازار و تبلیغ در گشت‌وگذار بوده است. که در کنار آن نیز از تبلیغات ویدیویی استفاده‌هایی صورت گرفته ولی میزان استفاده آن کمتر بوده است. از کانال‌های مختلف دیگری که استفاده می‌شود می‌توان به ادنتورک‌ها اشاره کرد که این ادنتورک‌ها بر اساس کیفیت و هزینه نصب از فیلتری عبور داده شده‌اند.
کانال دیگر مناسب برای اپلیکیشن‌ها می‌تواند کمپین‌های سرچ‌ادز گوگل باشد. درصد اختصاص بودجه به هر کدام از کانال‌ها با توجه به نرخ بازدهی‌شان در زمان‌های مختلف متفاوت است. زمانی‌که شما از یک ادنتورک نتایج خوبی بدست می‌آورید و این نتایج را طبق ترکرها می‌سنجید، بودجه خوبی به آن اختصاص می‌دهید. اما ممکن است رفته رفته نرخ بازده این کانال برای شما کاهش پیدا می‌کند چرا که این کانال اشباع می‌شود یا پابلیشرهای مناسب شما به اپلیکیشن‌های دیگری اختصاص داده می‌شوند، در این صورت شما نیز تمرکزتان را بر روی کانال‌های دیگر می‌گذارید.
در برخی موارد اس‌ام‌اس مارکتینگ نیز در نصب اپلیکیشن می‌تواند مفید واقع شود.

بخوانید  خلاصه آموزشی وبینار مهم‌ترین کانال‌های جذب مشتری برای کسب‌وکارهای آنلاین

نمونه تبلیغ
به اشتراک بگذارید:
تحریریه دی‌ام‌برد
تحریریه دی‌ام‌برد
نظرات

اسمارتک