پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
رویدادهای آنلاین

برندسازی در فضای دیجیتال، از زبان توحید علی‌اشرفی، فرید شکریه و شهاب عسکریان

سحر ملکی گاوگانی سحر ملکی گاوگانی
8 تیر 1400
زمان مطالعه: 4 دقیقه
برندسازی در فضای دیجیتال، از زبان توحید علی‌اشرفی، فرید شکریه و شهاب عسکریان
زمان مطالعه: 4 دقیقه

مطلبی که می‌‌خوانید گزارشی است از رووم دی‌ام برد با حضور توحید علی­‌اشرفی، شهاب عسکریان و فرید شکریه که پیرامون موضوع برندسازی و دیجیتال برندینگ به گفت‌وگو پرداخته‌اند.
شما می‌توانید از این لینک، عضو کلاب دی‌ام برد شده و روم‌های بعدی ما را بصورت زنده دنبال کنید!

فرید شکریهفرید شکریه فور مایند

برند حس و درکی است که در مخاطب موقع شنیدن نام و نشان شرکت ایجاد می­‌شود. برندینگ قول‌­هایی است که شما به مخاطبان‌تان باید ارائه کنید، درصورت انجام درست آن قول، برند شما ایجاد می­‌شود.
برای برندینگ ابتدا ارزش‌­هایمان را در سایت محصولمان معلوم می­‌کنیم، گام بعدی استفاده از سایت و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است. باید به این مسئله فکر کنیم که می­‌خواهیم چه پیامی را و با چه ابزاری در به به­‌صرفه­‌ترین حالت، به گوش مخاطبانمان برسانیم!
زمانی که یک کمپین مثلا می­‌خواهد از طریق اینفلوئنسرها اجرا شود، پشتیبان آن برند باید چک کند که: آیا برند دوست دارد پیام این کمپین از زبان آن‌ها منتشر شود؟ مخاطبشان در چه سطح فکری هستند؟ به چه چیزی علاقه دارند؟ و آن­‌ها می­‌خواهند چه اتفاقی بیفتد؟

شهاب عسکریانشهاب عسکریان دیوار

در انتخاب­‌ها و تصمیم­‌گیری­‌ها بر اساس میزان درگیری که داریم، احساسمان و تفکرمان متفاوت است.
بیشتر درگیری­‌ها پیرامون قیمت محصول است. ما نسبت به اینکه
۱-کسب‌وکار در چه حوزه‌ای است
۲-مخاطب برای انتخاب محصول چقدر فکر می­‌کند
۳-چه فرایند را طی می­‌کنند
۴-چقدر احساسی، منطقی یا عمل­‌گرا تصمیم می­‌گیرند
انتخاب می­کنیم چگونه و با چه استراتژی تبلیغ کنیم. کسب‌وکار­‌ها باید مخاطبان را بر اساس طبقه سنی، دلیل خرید محصول و… بخش‌بندی کنند و برند را برای گروه خاصی شکل دهند. برندی که برای همه طراحی شود برای هیچ کس نیست!

توانایی درگیر شدن مخاطب را می‌­توان به سه گروه تقسیم کرد و مورد بررسی قرار داد:
۱-شناختی: آگاهی برند، ترجیح برند و…
۲-احساسی: اثربخشی پیام­‌های مارکتینگ، تداعی برند، تصویر برند و…
۳-رفتاری: به اشتراک گذاشتن، لایک، مشارکت در کمپین‌­ها و…
از طریق این سه مورد می‌­توان میزان درگیری مخاطبان شرایط برند را تشخیص داد.

توحید علی­‌اشرفی

توحید علی اشرفی علی بابا

فضای دیجیتال پر از امکانات قوی و وسیع است. برندینگ دیجیتال استفاده از این امکانات برای برند‌سازی است و برند یک تصویر ذهنی یکپارچه در ذهن مخاطب است، که برای کمپانی مزیت­‌های متفاوتی دارد.
این برند‌سازی طبق ارزش‌­های آن کمپانی شکل می‌گیرد. گاها اصلا تصویر شفافی از هویت مفهومی برند حتی برای مدیران آن مجموعه تعریف نشده است. در این صورت برندسازی یکپارچه­‌ایی در ذهن مخاطب (چه در برندسازی آفلاین و آنلاین) صورت نخواهد گرفت. از الزامات برندینگ طراحی مناسب هویت مفهومی برند است.
استفاده از فضای­‌دیجیتال سبب شفاف­‌تر و مهم‌­تر شدن برخی مباحث نسبت به قبل می­‌شود. برای کمپانی‌­هایی که می­‌خواهند در آینده دیجیتال برندینگ انجام دهند، مباحثی مانند Self Image (تصویر از خود) و Reflection (بازتاب) برایشان مهم می‌­شود. چون بعدا شبکه­‌های اجتماعی کانال ارتباطی آن­ها خواهند­ شد.
این برند­ها باید در فضای Self Image (تصویر از خود) هویت برند خوبی را برای خود طراحی کنند، یعنی مشتری وقتی از محصول من استفاده می‌­کند، چه چیزی درمورد خودش فکر می­‌کند و علاوه بر آن برند­ باید طراحی مناسبی برای Reflection (بازتاب) داشته باشد، به نظری که مردم درمورد کسی که از محصول یا خدمات شما استفاده می­‌کند، دارند Reflection (بازتاب) می­‌گویند.

برند سازیاستراتژی فرآیندی آبشاری است، یعنی فعالیت­‌های پایین دستی در بستر فعالیت‌­های بالا دستی انجام می­‌شود. خلاقیت و اهداف کوتاه مدت نباید استراتژی برند را تغییر دهد.
پیوند بازاریابی استراتژیک (تحقیقات بازار، هدف­گذاری، تقسیم­‌بندی و…) و استراتژی برند (هویت مفهومی و…) سبب یکپارچی برندینگ خواهد­شد. برندینگ نیز مانند اثر­مرکب شامل فعالیت­‌های جزئی ولی داری تاثیر طولانی است. حفظ یکپارچگی حتی امکان دارد در کوتاه مدت به ضرر باشد ولی منفعتی بلند در آینده را فراهم می‌­سازد.
باید KPI (شاخص کلیدی عملکرد) برندینگ را تعیین کنیم و در هر کمپینی DPI (تصمیم)های مختلف را جدا کنیم، به دلیل هم‌پوشانی مختصری که مطالب با هم دارند، به طور دقیق نمی­‌توان آن­ها را از هم جدا کرد. اگر KPI‌ها دقیق مشخص شوند، راه فراری از نتیجه کمپین برای هیچ کس وجود نخواهد داشت.
از ابزارهای سنجش Search Console و Google Trends می­‌توان برای تایید میزان موفقیت کمپین استفاده کرد. اگر هر کدام از این استراتژی­‌ها آگاه‌سازی یا هدف­‌گذاری را به صورت افراطی و یک‌­جانبه اجرا کنیم، موجب ضرر خواهد بود. چرا که کمپینی موفق خواهد بود که هر دو استراتژی را با هم اجرا کند و برای تشخیص KPI به پرسش‌نامه‌­هایی شامل سوالاتی مانند “نام اولین برند در صنعت مذکور” ،”نام برند بعدی برای در همان صنعت” و… باید اشاره کرد.

 

بخوانید  ۲۱ نکته کلیدی سئو برای سال ۲۰۲۱

نمونه تبلیغ
به اشتراک بگذارید:
سحر ملکی گاوگانی
سحر ملکی گاوگانی
نظرات

اسمارتک