زمان مطالعه: 3 دقیقه

ارائه هفتم از روز دوم رویداد دی‌ام تاک 8 متعلق به عادل طالبی بود. او هم‌اکنون مدیر نشر برآیند و ناشر کتاب‌های مختلف در حوزه کسب‌وکار دیجیتال مارکتینگ است. او در رویداد دی‌ام تاک 8 پیرامون رشد کسب‌وکارهای کوچک با اهرم دیجیتال مارکتینگ سخن گفت.

او صحبت خود را با تعاریف و چیستی مفاهیم مختلف شروع کرد و تمرکز خود را بر روی تعریف «رشد» گذاشت. عادل طالبی بیان کرد: «سخن گفتن از رشد ساده نیست. حال آنکه رشد در کسب‌وکارهای بزرگ با کسب‌وکارهای کوچک هم متفاوت است. در حالی که کسب‌وکارهای بزرگ سریع هستند، استراتژی‌های بلندمدت دارند و با صبر و تحمل بالا به‌راحتی در برابر بحران‌ها سر خم نمی‌کنند، کسب‌وکارهای کوچک در وضعیت کاملا متفاوتی به سر می‌برند.»

عادل طالبی

عادل طالبی از استعاره غزال برای کسب‌وکارهای کوچک استفاده کرد و با بیان اینکه اکثر کسب‌وکارهای کوچک دارای ویژگی‌های مشابه به همی هستند ادامه داد: «آن‌ها چابک و چالاک هستند اما به‌راحتی شکار می‌شوند. همچنین، این کسب‌وکارها عمدتا در حال دعوا و کشکمش با یکدیگر هستند. فرق مهم کسب‌وکارهای کوچک با کسب‌وکارهای بزرگ این است که کسب‌وکارهای کوچک تنها یک فرصت دارند برای اینکه به هدف بزنند.» او در خصوص بهتر جا افتادن این تعاریف، خواندن کتاب «استراتژی بد، استراتژی خوب» از ریچارد روملت را توصیه کرد.

به گفته عادل طالبی در این کتاب، لوازم مختلف یک کسب‌وکار برای موفقیت به‌خوبی ذکر می‌شود. این ویژگی‌ها شامل چابکی، چالاکی، سرعت عمل، اسلحه مناسب یک کسب‌وکار، زمان‌بندی مناسب و شناخت وقت درست برای هدف‌گیری و… می‌شود. این‌ها همان نقاط استراتژیکی هستند که فارغ از دیجیتال مارکتینگ بودن یا نبودن، باید در کسب‌وکار رعایت شوند.

عادل طالبی دیجیتال مارکتینگ را اینگونه تعریف می‌کند: «بازاریابی دیجیتال، انتخاب و استفاده هوشمندانه و خلاقانه از ابزارهای موجود و در دسترس در فضای دیجیتال برای رسیدن به اهداف بازاریابی است.» نکته مهم این تعریف این است که برای فهمیدن بازاریابی دیجیتال، ابتدا باید خودِ بازاریابی را فهمید. طالبی می‌گوید: «ما در بازاریابی اهداف مختلفی داریم؛ برای مثال افزایش سهم بازار، افزایش AOV، افزایش تکرار خرید، کاهش CAC، افزایش CLV، ایجاد یا افزایش آگاهی از برند و… از این اهداف هستند. مسئله این است که یک کسب‌وکار کوچک باید بتواند در تمامی این موارد به صوشرت هوشمندانه، هدفمند و خلاقانه عمل کند. بسته به فاز و استیجی که یک کسب‌وکار در آن به سر می‌برد، اهداف آن متفاوت می‌شود و باید به این دقت شود.»

عادل طالبی در خصوص سنجه‌های رشد ادامه داد: «برای چنین کاری باید با دو سنجه «عملکردی» و «عملیاتی» آشنا باشیم. سنجه‌های عملکردی شامل مثال‌هایی هستند که در بالا زده شد و در نهایت عملکرد تیم را به شما نشان می‌دهند. در برابر، سنجه‌های عملیاتی را داریم که سنجه‌های کوچک‌تری هستند و اگر به صورت درستی در کنار هم قرار داده شوند، سنجه‌های عملکردی را شکل می‌دهند.»

مدل‌ها، مفهومی مهم برای کسب‌وکار

عادل طالبی با بیان اینکه مدل‌ها یکی از مفاهیم مهم برای کم کردن احتمال شکست کسب‌وکار است گفت: «مدل یک جزء کوچک یا بازسازی کوچکی از یک شیء بزرگ‌تر است که کارکرد مشابه شیء بزرگ‌تر را دارد. مدل‌ها معمولا استفاده می‌شوند تا اجزا و ارتباط آن‌ها را برای ما قابل فهم کنند. کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند در اثر عدم استفاده از مدل ضربه‌های زیادی بخورند.» او در ادامه با اشاره به اینکه مدل‌ها ارتباط بین اجزا را ساده‌سازی می‌کنند، از مدل‌سازی در قالب فانل و نقشه سفر مشتری گفت.

عادل طالبی از مسائل و مفاهیم دیگری که کسب‌وکار می‌تواند برای موفقیت و در صورت استفاده درست، به آن‌ها تکیه کند (مانند لید، CRM، ایمیل مارکتینگ و…) یاد کرد. او ارائه خود را با این جمله تمام کرد که «نهایت حرف من این است که برای کسب‌وکارهای کوچک، مهم‌تر از چگونگی، این مسئله چرایی است که مهم است. ابتدا چرایی نیاز را بفهمید، نه چگونگی برطرف کردنش را.»

در پایان ارائه عادل طالبی پرسش و پاسخی هم حول مباحث مطرح‌شده توسط او شکل گرفت.

  • گزارش بقیه ارائه‌های رویداد دی‌ام تاک 8 را در رسانه دی‌ام برد بخوانید.
  • برای دانلود فایل ارائه عادل طالبی اینجا کلیک کد.

دیدگاهتان را بنویسید